سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داریوش آریا

تا حالا که دوست داشتم هر مطلبی مینویسم از خودم باشه چون انشایم خوبه ولی وقت ندارم و سرم هم شلوغه برا همین مطالب خودم زیاد خوب نیست چون مطلبی که می نویسی باید فوق العاده باشه تا دیگران رغبت کنن اونو بخونن .

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز در تاریخ
 
 
 
امروز 15 دی برابر با 5 ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:

218 سال پیش از میلاد - آغاز مناسبات دیپلماتیک ایران و چین

شی هوانگ دی امپراتور چین از دودمان «کین = شین = هسین = چین» متولد سال 259 و متوفا در سال 210 پیش از میلاد که موفق شده بود برای نخستین بار چینیان را زیر یک پرچم یکپارچه کند و نوسازی دیوار چین را به انجام برساند و همانند کوروش ما، عنوان موسس چین واحدرا به خود اختصاص دهد درصدد جلب دوستی ایران برآمد و در زمستان سال 218 پیش از میلاد (طبق برخی محاسبات تازه تقویمی ژانویه 217 پیش از میلاد و بیست و دوم این ماه) یکی از درباریان خودرا مامور سفر به ایران و برقراری مناسبات دیپلمات کرد. امپراتور چین پس از دریافت این خبر که ایرانیان بپاخاسته سلوکیها [جانشینان اسکندر مقدونی]را عقب رانده اند این تصمیم را گرفته بود. این فرستاده دو ماه بعد در شهر «آپاوارتا (کلات نادری امروز)» با تیرداد یکم ـ دومین شاه اشکانی ایران ملاقات کرد و تیرداد از او خواست که به اقامت در ایران به عنوان سفیر دائمی چین ادامه دهد و وسیله ارتباط دو امپراتوری باشد. این سفیر پس از درگذشت تیرداد در سال 215 پیش از میلاد، همچنان به اقامت در ایران ادامه داد و رابط اردوان جانشین تیرداد یکم و امپراتور چین بود. دفتر ثابت او در دامغان (شهر صددروازه) قرارداشت. ایرانیان از همان زمان کشوری را که دودمان چین (شین) بر آن حکومت داشتند کشور «چین» خوانده اند که این نام از طریق ایران به قلمرو امپراتوری روم و غرب منتقل شد و باقی مانده است و جز خود چینی ها، سایر ملل آن کشوررا به اقتباس از ایرانیان؛ چین و چاینا می خوانند.

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
شی هوانگ دی

امپراتور «شی هوانگدی» بود که یکنواخت نوشتن واژه های زبان چینی را (صرف نظر از لهجه های محلی) اجباری کرد. او با این باور، که سیستم های سنجش، قوانین، نظامات و پول واحد، موجب پایداری وحدت ملت می شود، قوانین چین را که برپایه سنت، رسوم و عادات این ملت تدوین کرده بود سراسری ساخت و سکه واحد ضرب کرد.

«شی» همانند ساسانیان ما شدیدا با ورود اقوام با تمدنی پایین به قلمرو خود مخالف بود و نوسازی دیوار چین (متصل ساختن قطعات دیوار قدیمی تر که دارای رخنه بود به هم) که از آن زمان به همان صورت باقی مانده است به تصمیم او صورت گرفت. در سال 1974 در چین و در نزدیکی پایتخت آن دودمان که بعدا بر اثر زلزله ویران شده بود، تاسیساتی در زیر زمین کشف شد که در آنجا مجسمه های سفالی هشت هزار نظامی و برخی از آنان سوار بر اسب قرار داده شده بود. «شی» همچنین در منطقه «شیان» چین قصر های زیبا ساخته بود.

242 - شاپور یکم رومیان را شکست داد و شهر نصیبین را پس گرفت

شاپور یکم شاه ساسانی ایران پنجم ژانویه 242 میلادی با شکست دادن رومیان، شهر نصیبین Nusaybin=Nisibis را پس گرفت. [نصیبین اینک شهری است 90 هزار نفری در ترکیه و واقع در مرز ترکیه با سوریه و عمدتا کُردنشین]. نصیبین از سال 536 تا سال 332 پیش از میلاد از مناطق امپراتوری ایران بود که در این سال به دست اسکندر مقدونی افتاد. در آن زمان شهری آرامی و آشوری (آسوری) نشین بود. پس از پیروزی اشکانیان بر جانشینان اسکندر، نصیبین باردیگر، شهری از شهرهای ایران شد و در دوران اشکانیان، بارها میدان جنگ ایران و روم. زیراکه دژی مستحکم داشت و محل استقرار یک واحد نظامی. در زمان اشکانیان، صدها خانواده ارمنی به نصیبین مهاجرت کردند و سکنی گزیدند و شماری از همین ارمنیان در نیمه ی سال 1915 به دست نظامیان عثمانی کشته و شماری دیگر از آنان به سوریه و لبنان کوچ داده شدند.

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سنگ نگاره ای از شاپور یکم پس از فتح روم

شاپور دوم (ذوالاکتاف) نیز در سال 363 میلادی نصیبین را از دست رومیان که دوباره بر آن استیلاء یافته بودند خارج ساخت. بر سر این شهر، سه بار میان شاپور دوم و رومیان جنگ شده بود.

 Ammianus Marcellinus مورخ رومی که خود ناظر جنگ های شاپور دوم با رومیان و کشته شدن ژولیان امپراتور روم در این جنگها و تسلیم خواست های شاپور دوم شدن ژویان ـ جانشین او بود شرح این رویدادها را نوشته است. مارسلینوس در جوانی یک نظامی رومی بود که تاریخ نگار شد.

ساسانیان پس از بازگرفتن نصیبین از رومیان، 12 هزار خانواده را از اصفهان (سپاهان) و استخر (شیراز) به آن شهر کوچانیدند تا شهر اکثریت پارسی داشته باشد. به پیشنهاد ساسانیان، شماری از کُردها (مادهای کوچانیده شده قبلی از منطقه همدان و آذربایجان) به آشورستان (کردستان کنونی عراق) نیز به نصیبین منتقل شدند که همانجا مانده اند و فرهنگ ایرانی خودرا حفظ کرده اند.

1895 - کشف اشعه ایکس توسط رونتگن آلمانی

پنجم ژانویه سال 1895 ویلهلم رونتگن Wilhelm Roentgen فیزیکدان آلمانی اشعه ایکسX - rays را که به نام او به اشعه رونتگن معروف شده اند کشف کرد. این اشعه بر خلاف اشعه معمولی، قادر به عبور از اشیاء هستند و به همین دلیل از آنها برای عکسبرداری از داخل بدن استفاده می شود.

رونتگن با این کشف مهم، جایزه نوبل فیزیک سال 1901 را نصیب خود کرد.

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویلهلم رونتگن

1516 - کشف سرزمین اروگوئه در امریکای لاتین

1691 - چاپ نخستین اسکناس اروپا در سوئد

واژه اسکناس در اصل از زبان لاتین گرفته شده است. شکل اولیه آن، اسیگنو به معنای حواله امضا می‏باشد. مبدا پیدایش اسکناس را کشور چین می‏دانند. البته شکل اسکناس در روزگاران قدیم با آن‏چه امروز می‏شناسیم تفاوت اساسی بسیاری داشته است. شکل و طرح و اندازه آن بسیار ساده و ابتدایى بوده است. پژوهش‏های تاریخی نشان می‏دهد که سایر کشورهای جهان در انتشار اسکناس از چینی‏ها تأسّی نموده و اسکناس را جانشین پول‏های مسکوک نموده‏اند. از این‏رو در پنجم ژانویه 1691 م اولین اسکناس اروپا توسط مردی به نام یوهان پالِمتروک برای بانک استکهلم در سوئد چاپ شده و به معرض انتشار گذاشته شد. تا قبل از اینکه اسکناس در سوئد و سپس در سراسر اروپا چاپ و منتشر شود، مبادلات نقدی به وسیله سکه‏های چهارگوش و بزرگ انجام می‏شد. در حال حاضر پول کاغذی یا اسکناس در عرصه مبادلات بین‏المللی و اقتصاد جهانی و سیستم پولی دنیا نقش اساسی ایفا می‏کند و به اعتبار مؤسسه انتشار دهنده که اغلب دولت یا بانک مرکزی یک کشور می‏باشد، گردش می‏کند و به همین جهت دارای ماهیت اعتباری است

1781 - انگلیسی ها شهری را که خود در آمریکا ساخته بودند به آتش کشیدند

پنجم ژانویه سال 1781 در جریان انقلاب استقلال آمریکا، نیروهای انگلستان شهر ریچموند را در ویرجینیا که به انقلاب پیوسته بود به آتش کشیدند. این شهر قبلا به دست مهاجران انگلیسی ساخته شده و انگلیسی های حاکم بر مهاجر نشین ها آن را از افتخارات خود می دانستند. انگلیسی ها قبلا بندر نورفوک (نورفولک) را هم که دو قرن پیش از آن به دست خودشان ساخته شده بود به همان سبب به توپ بسته و آتش زده بودند. نورفوک از ریچموند 115 کیلومتر فاصله دارد و امروزه بزرگترین پایگاه دریایی ایالات متحده در آن قرار دارد. شهر ریچموند نیز اینک پایتخت ایالت مشترک المنافع ویرجینیا است.

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1822 - کشور های آمریکای مرکزی به مکزیک ملحق شدند و امپراتوری لاتین (آمریکای مرکزی اسپانیایی زبان و کاتولیک مذهب) را به وجود آوردند که عمری طولانی نداشت.

1915 - در جریان جنگ جهانی اول در یک نبرد یکروزه در «ساری کامیس» که میان نیروهای روسیه و عثمانی روی داد به فاصله چند ساعت 77 هزار سرباز عثمانی کشته شدند.

1919 - حزب کارگران آلمان که بعد به حزب نازی تغییر نام داد تشکیل شد.

1933 - احداث پل گلدن گیت در خلیج سانفرانسیسکو آغاز شد.

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
پل گلدن گیت

1290 ش - انتصاب "موسیو مرنارد" به سمت خزانه‏ داری کل ایران

در پی اولتیماتوم دولت روسیه به دولت ایران مبنی بر عزل "مورگان شوستر" آمریکایی از سمت خزانه‏ داری کل کشور و اخراج وی از ایران، دولت ایران در حالی که قوای روس در شهرهای آذربایجان ایران به قتل و غارت و کشتار مردم مشغول بودند به ناچار در برابر خشونت دولت تزاری تسلیم شد و به خدمت مستشاران آمریکایی پایان داد. دولت روس که هنوز هم به این موفقیت قانع نبود، به زودی دولت را مجبور ساخت که مجلس را منحل و اکثر مطبوعات را توقیف نماید و رییس بلژیکی کل گمرک را که دست‏نشانده ایشان بود، به جای شوستر آمریکایی، خزانه‏دار کل ایران کند. سرانجام ناصرالملک که در این زمان، نایب‏السلطنه کشور بود "موسیو مرنارد" بلژیکی را به این سمت برگزید.

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوزف مرنارد

1356 ش - تعطیلی دانشگاه ‏های ایران در اعتراض به سفر "کارتر" به ایران

دانشجویان مسلمان در اعتراض به سفر جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا به تهران، به مدت سه روز بر سر کلاس‏ها حاضر نشدند و دانشگاه را به تعطیلی کشاندند. دانشجویان انقلابی با درکی درست از اوضاع ایران و جهان و دخالت‏های ناروای ابرقدرت‏ها به‏ویژه آمریکا در امور ایران، این بار با تعطیل کردن دانشگاه ‏ها، صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان رساندند.

زادروزها

    1592 - زادروز شاه جهان پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند
    1846 - زادروز رودولف کریستف یوکن فیلسوف آلمانی، برنده جایزه ادبیات نوبل 1908

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاه جهان

    1876 - زادروز کنراد آدناور نخستین صدر اعظم جمهوری فدرال آلمان
    1932 - زادروز اومبرتو اکو نشانه‌شناس، فیلسوف ، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
بهرام صادقی

    1936 - زادروز بهرام صادقی نویسنده? ایرانی
    1938 - زادروز خوآن کارلوس اول اسپانیا پادشاه سابق اسپانیا
    1941 - زادروز هایائو میازاکی کارگردان و تهیه‌کننده? ژاپنی فیلم‌های پویانمایی، طراح، گرافیست و فیلمنامه‌نویس

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هایائو میازاکی

درگذشت‌ها

    1531 - درگذشت بابر موسس سلسله گورکانیان هند و امپراتوری مغولی هند
    1589 - درگذشت کاترین مدیچی ملکه فرانسه

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماکس برن

    1762 - درگذشت الیزابت روسیه امپراتریس روسیه از 1741 تا زمان مرگ
    1933 - درگذشت جان کالوین کولیج سی‌امین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان کالوین کولیج

    1951 - آندری پلاتونوف، روزنامه نگار و داستان نگار سوسیالیست، اما منتقد نظام شوروی.
    1970 - درگذشت ماکس برن فیزیکدان و ریاضیدان آلمانی، برنده جایزه نوبل فیزیک سال 1954
    2014 - درگذشت اوزه‌بیو فوتبالیست اهل پرتغال

15 دی - 5 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوزه‌بیو

سن مطلقه ها در ایران به مرز فاجعه رسید

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بیش از 20 درصد از ازدواج های کشور در کمتر از پنج سال به طلاق منجر می شود، گفت: 80 درصد مطلقه های کشور زیر 30 سال هستند.
خبرگزاری مهر: معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بیش از 20 درصد از ازدواج های کشور در کمتر از پنج سال به طلاق منجر می شود، گفت: 80 درصد مطلقه های کشور زیر 30 سال هستند.

محمود گلزاری با اشاره به اینکه جوان سالم، شاداب، چابک، مستقل و به دور از محافظه کاری است، افزود: جوانان گروهی هستند که در مقابل بی عدالتی ها در همه عرصه های تاریخی و جغرافیایی بشر می ایستند و انقلاب های بزرگی را به راه می اندازند.

وی با بیان اینکه مصلحان و بزرگان تاریخ از پیامبر اسلام (ص) گرفته تا امام خمینی (ره) اگر می خواستند کار بزرگی را شروع کنند از وجود جوانان جامعه استفاده می کردند، گفت: جوانان در پذیرفتن کارهای خیر سرعت و شتاب بیشتری نسبت به سایر گروه های جامعه دارند و برای توسعه و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف باید از جوانان مملکت بهره بگیریم.

گلزاری در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران بیشترین نیروی انسانی جوان را دارد، اظهار داشت: 32 و سه دهم درصد از جمعیت استان همدان جوان است و در کشور حدود 25 میلیون جوان وجود دارد و اگر ازاین نیرو به خوبی بهره ببریم هم در زمان حال چرخ های جامعه به حرکت در می آید و هم در آینده مدیران خوبی برای اداره کشور خواهیم داشت.

وی یکی از مهمترین راه های حل مسائل و مشکلات حوزه جوانان را توانمند کردن جوانان و استفاده از آنها در سیستم های مدیریتی کشور عنوان کرد و گفت: نگاه به جوان در دولت های گذشته تاکنون سه رویکرد را در برداشته است.

وی افزود: برخی از مسئولان براین باورند که جوانان نیز مانند سایر اقشار جامعه هستند و نیازی به اجرای برنامه مختلف برای حل مشکلات آنها نیست در حالیکه که اگر ما جوان را به عنوان نیروی حال و آینده نبینیم و برای آن برنامه ریزی نکنیم به این مسئله جوان غافلی می گویند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان جوان هراسی را دومین رویکرد دولت ها عنوان کرد و با بیان اینکه جوان هراسی یعنی از جوان بترسیم و به جوان به عنوان یک نیروی طغیانگر و عصیانگر نگاه کنیم، گفت: اگر به این موضوع فکر کنیم که اگر سمن هایی را سازماندهی کنیم و نگران این باشیم یک عده جوان دور هم جمع می شوند چکار می کنند به آن جوان هراسی می گویند.

گلزاری با تاکید براینکه از پنج هزار سازمان مردم نهاد تشکیل شده در دولت اصلاحات تنها 197 سمن در دولت قبلی باقی مانده بود، یادآور شد: جوان هراسی با یک دوره تمام نمی شود و در همه زمان ها ادامه دارد و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خطاهای جوانان خطاهای گذراست و جوانان با یک مهربانی و با دیدن صداقت از خیلی از آسیب ها و خطاها برمی گردند.

وی با بیان اینکه با بگیر و ببندها مشکلات جوانان حل نمی شود بلکه در خیلی از مواقع در مقابل ما می ایستند ادامه داد: وقتی جوانان را به عنوان مشاور قرار می دهیم اما آنها را وارد کارهای اجرایی نکنیم این یک نوع جوان فریبی هستند بنابراین به جای واژه مشاور جوان باید از واژه دستیار جوان و غیره استفاده کنیم.

گلزاری با اشاره به اینکه دستیار جوان کسی است که در یک اتاق نمی نشیند بلکه بین جوانان می رود و از نزدیک با مسائل و مشکلات آنها با خبر می شود، گفت: باید تفکر جوان باوری و جوان یاوری را در خود تقویت کنیم و باور کنیم که جوانان ما نیروهای خلاقی هستند و میزان طمع آنها کم است و ما باید در برخورد با جوانان آنها را به عنوان مدیران جوان آینده ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر به نیروهای جوان کشور بها داده نشود در بسیاری از موارد آسیب رسان خواهند شد و فرد آسیب دیده به جامعه آسیب وارد می کند، افزود: اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی در جامعه بیداد می کند و متأسفانه استان همدان به لحاظ اینکه بارانداز بوده از این موضوع آسیب جدی دیده و بیشتر جوانان همدان در دام اعتیاد گرفتار شده اند.

وی با اشاره به اینکه خشونت و پرخاشگری در جامعه سومین نوع از آسیب های حوزه جوانان است، آسیب های گرایش به فرقه های نو ظهور و آسیب های روحی و افسردگی را از دیگر آسیب هایی عنوان کرد که این قشر از جامعه را تهدید می کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه از 160 هزار فقره ازدواج در یکسال 23 هزار مورد به طلاق منجر می شود، اظهار داشت : بیش از 20 درصد ازدواج های کشور در کمتر از پنج سال به طلاق منجر می شود که این میزان در استان همدان 17 درصد است در حالیکه آمار طلاق در تهران بالاتر از میانگین کشوری و معادل 33 درصد است و 80 درصد از مطلقه ها ی کشور زیر 30 سال هستند.

وی با اشاره به اینکه بودجه امور جوانان در وزارتخانه فقط هشت میلیارد تومان و تنها به اندازه ساخت 16 کیلومتر راه روستایی است، عنوان کرد: این بودجه را باید برای 25 میلیون جوان برنامه ریزی کنیم درحالیکه این بودجه بسیار پایین است و بودجه سال 94 این حوزه در مقایسه با سال 93 هیچ تغییری نکرده در حالی که سایر دستگاه ها نیز از ما به منظور اجرای برنامه هایی در حوزه جوانان اعتبار می خواهند.

گلزاری با تاکید براینکه در دولت قبلی با یک تصمیم عجولانه و شتابزده سازمان جوانان با سازمان تربیت بدنی ادغام شد و امور جوانان نیز به یکی از هفت معاونت زیر مجموعه این وزارت خانه تبدیل شد ادامه داد: درحال برنامه ریزی برنامه ریزی برای تفکیک این دو حوزه از یکدیگر هستیم چرا که پرداختن به مشکلات جوانان نیازمند انجام کارهای عملیاتی گسترده و تخصیص اعتبارات خاص است.

وی در ادامه همسریابی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی جوانان در شرف ازدواج بیان کرد و یادآورشد: بین از 10 تا 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج در کشور وجود دارد که بخشی از آنها به دلیل مسائل فرهنگی قصد ازدواج ندارند و برخی دیگر هم به دلیل مشکلات اقتصادی و اشتغال نمی توانند ازدواج کنند و عده ای دیگر هم در انتخاب همسر مشکل دارند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه حدود 300 سایت و مرکز همسریابی به صورت غیر قانونی در سطح کشور فعالیت می کنند که نیروی انتظامی در صدد شناسایی و منحل کردن آنهاست، افزود: در این میان چند مرکز قانونی نیز در این زمینه فعالیت می کنند و مشاوره هایی را به دختران و پسران جوان در زمینه انتخاب همسر مناسب ارائه می دهند.

گلزاری انتخاب همسر به روش سنتی را نیز مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: در بسیاری از موارد این روش با توجه به شرایط فعلی جامعه و جوانان ما پاسخگو نخواهد بود لذا مشاوره قبل و حین ازدواج می تواند کمک زیادی به جوانان ما بکند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه جوانان 15 برنامه تعریف واجرا شده است، یادآورشد: کشور ما در پنجره طلایی جمعیتی قرار دارد و اگر از این مرحله عبور کند جمعیت کشور رو به پیری می رود لذا در این زمینه اگر مشکل بیکاری و ازدواج جوانان برطرف شود این موضوع نیزحل خواهد شد.

امروز در تاریخ4 1دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز در تاریخ
 
 
 
امروز 14 دی برابر با 4 ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:

838 - بابک خرمدین کشته شد

بابک خرمدین چهارم ژانویه سال 838 میلادی به دستور معتصم خلیفه عباسی با قطع تدریجی دست و پا و اعضای بدن کشته شد و سپس بقیه بدنش را در بیرون شهر سامرا (سامره) بدار آویختند که مدتها به همان صورت باقی بود.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
بابک خرمدین

در آن قرن و از نیمه قرن پیش از آن درهر گوشه ایران یک استقلال طلب و احیاگر هویت ملی بپاخاسته بود. در شمال ایران همزمان سه مبارز ــ بابک، مازیار و افشین ــ بنای مبارزه با حکومت بغداد را گذارده بودند که بابک در عین حال فرضیه اجتماعی ــ اقتصادی مزدک را هم دنبال می کرد و خواهان برابری کامل مردم و مشترک بودن مالکیت ها [دولتی و ملی بودن منابع و ابزار تولید و خدمات عمومی] بود. پدر بابک یک تیسفونی بود که در پی ویران شدن پایتخت امپراتوری ایرانیان (واقع در 36 کیلومتری جنوب بغداد) از این شهر به آذربایجان رفته بود. پیروان بابک پیراهن سرخ رنگ بر تن می کردند و به احتمال زیاد دادن عنوان «سرخها» به کمونیستها ریشه در همان زمان دارد. در تاریخ، آنان را سرخ جامگان، خرّمیان و خرّمدینان نوشته اند. در آن زمان هنوز اکثریت آذربایجانی ها که بابک از میان آنان برخاسته بود دین نیاکان (آیین زرتشت) را حفظ کرده بودند. باید دانست که تا زمان شاه اسمعیل صفوی (پنج قرن پیش) هم بسیاری از مردم شمال ارس زرتشتی بودند و حکمرانان آنان از همان دودمانی بودند که در عهد ساسانیان منصوب شده بودند. همچنین باید به خاطر داشت که زبان ترکی دو ــ سه قرن پس از قیام بابک و با سلجوقیان وارد این بخش از ایران شد.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
قلعه بابک

بابک بارها سپاه خلیفه عباسی را که عموما غلامان تُرک آسیای مرکزی بودند شکست داده بود، زیرا دژ و استحکامات متعدد داشت. وی با مازیار حاکم تبرستان (مازندران) و نیز افشین سردار استقلال طلب دیگر در ارتباط بود. مازیار به دلیل همسایگی با طاهریان از دور و در ظاهر احترام خلیفه را داشت تا فرصت مناسب به دست آورد و افشین معتقد به انهدام قدرت خلیفه از درون بود و بنابراین، خودرا به شخص خلیفه نزدیک کرده بود، ولی خلیفه از همه چیز باخبر بود و برای تضعیف روحیه استقلال طلبی ایرانیان که می گفتند: اسلام بله؛ حکومت عرب نه ــ افشین را به جنگ بابک فرستاد. افشین همه مساعی خودرا به کار برد تا بابک باقی بماند که بابک به دلیل از دست دادن چند افسر خود در جنگ، به ارمنستان فرار کرد که در آنجا به دام توطئه افتاد و اسیر شد و به افشین تحویل گردید و افشین راهی جز تحویل او به خلیفه نداشت و خلیفه اورا به طرز دلخراشی که مورخان آن زمان شرح داده اند و در تاریخ طبری هم آمده است بکشت، اما بابک تا جان در بدن داشت خود را نباخت. مازیار نیز از طریق اغفال برادرش دستگیر و او نیز در سامرا که معتصم پایتخت خود را به انجا منتقل کرده بود به طرز فجیعی کشته شد و جسدش را درکنار استخوانهای بابک به دار زدند. سپس نوبت به افشین رسید که اورا در بغداد گرفتند و خلیفه تماسهای او با مازیار و بابک را رو کرد و با گرسنگی دادنش کشت و جنازه وی را هم در کنار دو تن دیگر در حاشیه سامرا به دار آویخت. تاریخ خلفای عباسی و حکام عرب مملو از چنین قتلهایی است، حتی قتل نزدیکان و بستگانشان.

1643 – زادروز اسحاق نیوتن، کاشف جاذبه عمومی

اسحاق نیوتن دانشمند بلندآوازه انگلیسی، در تاریخ چهارم ژانویه سال 1643 میلادی در منطقه نارس انگلستان به‏دنیا آمد و کودکی خود را با غم از دست دادن پدر به تلخ‏کامی گذراند. وی از جوانی به ابزارهای مکانیکی علاقه داشت تا این‏که در دانشگاه کمبریج انگلستان در زمینه‏های ریاضی، فیزیک و فلسفه به تحصیل و تحقیق پرداخت. نیوتن در 24 سالگی، قوانین اساسی فیزیک را تنظیم کرد و آن‏‌ها را درباره اجرام آسمانی به‏کار برد. مهم‏‌ترین کشف نیوتن، قانون اصلی جاذبه است. کشفیات علمی نیوتن، پایه بسیاری از اکتشافات بعدی دانشمندان درباره قوانین حاکم بر طبیعت و اصول ریاضی و هندسی شد. نیوتن، مفاهیم و قوانین اساسی مکانیک را فرمول‏بندی نمود و پس از کشف جاذبه عمومی، منظره‏ای فیزیکی از جهان به‏وجود آورد که تا آغاز قرن بیستم میلادی، دست‏نخورده باقی ماند. نیوتن را به‏دلیل مطالعه آثار ریاضی‏دانان بزرگ و به‏ویژه پایه‏گذاری اساس حساب و جبر و آنالیز، به‏عنوان یکی از بنیان‏گذاران اصول ریاضیات عالی می‌‏دانند. نیوتن پس از تحقیقات جالبی که درباره نور انجام داد، ثابت کرد که نور خوشید یا نور سفید عملاً از ترکیب رنگ‏های گوناگون به‏وجود آمده است که با یک منشور ساده قابل تجزیه است.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اسحاق نیوتن

نتیجه این تجربه، باعث ایجاد مفهوم طیف یا نوار رنگ گردید و پایه طیف‏‌شناسی ریخته شد. وی هم‏چنین با ساخت نوعی تلسکوپ که به‏جای عدسی، دارای آینه بازتابنده بود، پایه تلسکوپ‏های امروزی را گذارد و از آن برای بررسی اعماق کیهان استفاده برد. دیدگاه‏های این دانشمند بزرگ جهان درباره دین، فلسفه و اخلاق نیز مورد توجه بسیاری از دین‌شناسان و متفکران قرار گرفته است. نیوتن آثار متعددی به نگارش درآورده است که کتاب مبانی ریاضی فلسفه طبیعی درباره حرکت اجسام، مهم‏‌ترین اثر اوست. نیوتن در این کتاب، پیروی حرکات اجسام در زمین و آسمان را براساس قوانین واحد اثبات می‌‏کند و قوانین مهم سه‏گانه خود را در این ‏باره مطرح می‌‏سازد. او بیش از بیست سال آخر عمر را در مقام ریاست انجمن سلطنتی انگلستان گذراند و فعالیت‏های علمی خود را ادامه داد. اسحاق نیوتن سرانجام در 31 مارس سال 1727م در سن هشتاد و پنج سالگی درگذشت و در کلیسای وست‏مینستر که مدفن بزرگان بسیاری است، به خاک سپرده شد.

1952 - سقوط هواپیمای مسافربری در نزدیکی تهران

چهارم دی ماه 1331، یک هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران که از شیراز و اصفهان به تهران می آمد، در نزدیکی فرودگاه مهرآباد هنگام کم کردن ارتفاع برای نشستن سقوط کرد و همه مسافران و سرنشینان آن جز دو تن (حسین عدل رئیس شرکت تلفن شیراز و مهندس خزاینی) کشته شدند.

 نکته جالب و قابل تامل در این سانحه زنده ماندن و سلامت کامل این دو تن از میان دهها مسافر نبود، دست نخورده ماندن یک بسته بسیار بزرگ پُر از اسکناس بود که با این هواپیما حمل می شد. این بسته پس از برخورد هواپیما به زمین از داخل آن بیرون افتاده، بازشده و اسکناسها سطح بیانان (چند قدمی جاده جنوبی پُر رفت و آمد کرج ـ تهران ) را تا مسافتی دور پوشانده بود. صدها نفر کسانی که به کمک و یا تماشا آمده بودند و عموما از کارگران تنگدست محل و نوجوانان بودند حتی یک قطعه اسکناس را برای خود برنداشته بودند و به خبرنگاران خارجی گفته بودند که تصاحب به ناحق مال دیگران ـ دولت و یا شخص ـ حرام است و باعث ناراحتی وجدان می شود و ما تنها به دسترنج خود قانع هستیم. این خبرنگاران به سراسر جهان نوشته بودند که سانحه پُرتلفات هوایی تهران منش ویژه و بزرگواری ایرانیان سال 1952 را به ثبوت رساند و اگر در کشوری دیگر اتفاق افتاده بود، مردم تماشاگر حتی یک قطعه اسکناس را باقی نمی گذاشتند و برای تصاحب آنها هجوم می بردند و با هم مسابقه می دادند.

1969 - تصمیم غیر منتظره شاه درباره بحرین

پهلوی دوم ـ محمدرضاشاه که دیدار رسمی از هند را از 11 دی ماه 1347آغاز کرده بود روز 14 دی (4 ژانویه 1969) در یک مصاحبه مطبوعاتی در هند در پاسخ به سئوالی در باره بحرین [ که احتمالا طبق نقشه و از پیش تنظیم شده بود]، بادی در غبغب انداخت و بدون این که درنظربگیرد که پارلمان ایران با حمایت ملت، بحرین را استان 14 ایران اعلام داشته و شاه مشروطه حق ندارد تصمیمی مغایر مصوبه پارلمان و اراده ملت بگیرد گفت که اگر بحرینی ها نمی خواهند با ما باشند ما حرفی نداریم!. رویدادهای دو دهه آخر قرن 20 در منطقه خلیج فارس ثابت کرد که چه نیرویی پشت این تصمیم شاه بود.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جزیره بحرین در خلیج فارس

اعلام چنین مطلب مهمی در یک مصاحبه عمومی آن هم در کشوری دیگر و قرار دادن ملتی باستانی در برابر یک امر انجام شده عملی نابخشودنی بشمار رفته است. شاه با بیان این مطلب که حق گفتن آن را نداشت دست خودرا در برابر «تاریخ» رو کرد و آخرین سنگردفاع از خودرا در «دادگاه تاریخ» ویران ساخت.

این تصمیم «ملوکانه!» به اندازه ای قطعی بود که از مردم ایران هم [دریک رفراندم سراسری] سئوال نشد که آیا با تصمیم شاه که بر خلاف قانون اساسی و سوگندی که برای حفظ حدود و ثغور ایران به جای آورده است موافقنند یا نه!. همان طور که پیش بینی می شد؛ رفراندم تنها در بحرین انجام شد که یک دهن کجی به ایرانیان تلقی شده است. ناسیونالیستهای ایرانی این اقدام شاه را محکوم و بی اعتبار اعلام داشتند و گفتند که شاه با این حرکت خود باعث تحقیر ایرانیان شده است. پنج نماینده حزب پان ایرانیست مجلس امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت را که از تصمیم شاه حمایت کرده بود استیضاح کردند. موافقت با تجزیه ایران یکی از موارد اتهامات هویدا بود که چندی پس از پیروزی انقلاب اعدام شد.

 22 سال بعد، این عمل شاه یک مشابه به دست آورد و آن، انحلال اتحاد شوروی به تصمیم «سه فرد» از جمله یلتسین بود، بدون این که در این زمینه در روسیه رفراندم برگزار و نظر روسها استعلام شود، و بنابراین تا ابدیت جای اعتراض به انحلال آن اتحادیه باقی مانده است.


1358 - اعدام حسن بهزادی و امیرهوشنگ کاویانی به جرم سرکوب قیامگران 15 خرداد 1342

دادگاه انقلاب تهران در این روز در سال1358 (یازده ماه پس از پیروزی انقلاب) احکامی را که چند روز پیش از آن صادر کرده بود از جمله چهار حکم اعدام جهت اجرا به داسرای انقلاب ابلاغ کرد که به اجرا درآمدند. طبق این احکام، سرلشکر بازنشسته ژاندارم حسن بهزادی (از مردم مازندران) و سرهنگ ژاندارم امیرهوشنگ کاویانی (متولد در اراک) و دو درجه دار ارتش به نامهای ابوطالب جواهری و محمد داربرزین به اعدام محکوم شده بودند.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسن بهزادی  و امیرهوشنگ کاویانی

 سرلشکر بهزادی و سرهنگ کاویانی متهم به شرکت در سرکوبی قیام 15 خرداد 1342 (16 سال پیش از محاکمه) شده بودند. سرلشکر بهزادی که در سال 1342 سرهنگ و رئیس واحد فرهنگی ژاندارمری (آموزشگاههای گروهبانی وقت واقع در خیابان مولوی - شهر تهران) بود در دفاع از خود گفته بود که در آن روز چند کامیون را به محوطه آموزشگاهها فرستاده بودند و از من خواسته بودند که چون در خیابان مولوی تظاهرات است نفرات را مسلح و در اختیار بگذارم و من مامور بودم و معذور. من در دفتر کارم بودم و از چگونگی رفتار افراد اعزامی با تظاهرات بی اطلاع.

سرهنگ کاویانی هم که در سال 1342 سروان و فرمانده گروهان شهر ری بود گفته بود که پاسگاه قاسم آباد شهر ری [که با تیراندازی و توسل به خشونت کفن پوشان ورامینی را در سر راه خود به تهران متوقف و مجبور به بازگشت کرده بود] تنها چند ژاندارم داشت و بقیه افراد از تهران فرستاده شده بودند و نظامیان جز اطاعت از مافوق کار دیگری نمی توانند بکنند.
 
(متن احکام این چهار نفر و دیگران از جمله سپهبد احمد دولو قاجار، سرلشکر عباس صدوقی، سرهنگ یدالله قیائی، سرهنگ ابراهیم بهروان و سرگرد علی بهداد که به زندان محکوم شده بودند در روزنامه اطلاعات مورخ 4 دی ماه 1358 مندرج است)

1980 - شکایت آمریکا از جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل

چهارم ژانویه 1980 (14 دیماه 1358) شورای امنیت سازمان ملل شکایت دولت آمریکا از ایران را دریافت و بررسی نهایی آن را موکول به دیدار کورت والدهایم دبیرکل وقت این سازمان از تهران کرد. این شکایت مربوط به تصرف سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری گروهی از کارکنان آن بود. دولت آمریکا در جلسه مقدماتی شورا تاکید کرده بود که اگربا مذاکرات والدهایم گروگانها آزاد نشوند، شورای امنیت باید ایران را تحریم اقتصادی کند. در برابر این تاکید، نماینده شوروی گفته بود که اگر قطعنامه بر ضد ایران شدید باشد ممکن است آن را «وتو» کند. در واکنش به این اظهار نماینده شوروی، نماینده آمریکا اشاره به بکار بردن یکجانبه نیروی نظامی بر ضد ایران کرده بود و نماینده شوروی به نوبه خود گفته بود که چنین عملی در مجاورت مرزهای ما بدون پاسخ نخواهد بود.

1951 - جنک کره ـ سقوط شهر سئول برای دومین بار

پنجم ژانویه سال 1951 (چهارم ژانویه به وقت آمریکا) شهر سئول برای دومین بار پس آغاز جنگ کره به دست نیروهای کمونیست افتاد. سه ماه بعد ژنرال مک آرتور فرمانده این جبهه که آمریکا را از هرگونه جنگ زمینی در آسیا برحذر داشته است از همه سمتهای نظامی اش برکنار شد. وی به عنوان فاتح ژاپن شهرت یافته است.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

جنگ کره در ژوئن 1950 با حمله نظامی کره شمالی به جنوب و با هدف تامین یکپارچگی کره که فاتحان جنگ جهانی دوم آن را تقسیم موقت! کرده اند آغاز شد و دراندک مدتی بیشتر اراضی جنوب که پس از جنگ جهانی دوم قرار بود از طریق انتخابات به صورت کشوری واحد در آیند به تصرف نیروهای شمال درآمد و شهر سئول ماهها در کنترل شمالی ها بود که نیروهای آمریکایی و بعدا چند کشور دیگر ازجمله ترکیه وارد عمل شدند و بیست و ششم سپتامبر شهر سئول از دست شمالی ها خارج شد و در اکتبر نیروهای خارجی تحت پرچم سازمان ملل از مدار 38 درجه که خط تقسیم دو کره است عبور کردند که صدها هزار چینی برای کمک به کره شمالی از رود «یالو» حد فاصل چین با شبه جزیره کره گذشتند و نیروهای زیر پرچم سازمان ملل را با تحمل تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی کردند و سئول دوباره به دست شمالی ها افتاد.

این جنگ پرهزینه در 28 جولای 1953 پس از 3 سال و یک ماه با امضای قرارداد ترک مخاصمه متوقف شد و از آن زمان هنوز هزاران نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

جمع تلفات آمریکا در این جنگ 25 هزار کشته گزارش شده است، ولی در آن یک میلیون تن از اتباع کره جنوبی جان خود را از دست دادند. شبه جزیره کره پیش از سال تقسیم (1945 ) در کنترل ژاپن و پیش از آن وابسته به چین بود.

1642 - چارلز یکم پادشاه انگلستان چهارصد سرباز را مامور تصرف پارلمان این کشور و بیرون راندن نمایندگان کرد. اختلاف چارلز با پارلمان از دوسال پیش که مجلس حاضر نشده بود پولی را می خواست در اختیار او بگذارد آغاز شده بود . چارلز در آن سال پارلمان را تعطیل کرد ولی دوباره مجبور به بازگشایی آن شد که این بار هم پارلمان حاضر به تصویب پول مورد نظر اونشد و تعطیل کردن خود را هم غیر قانونی خواند و اعلام داشت که دمکراسی تعطیل پذیر نیست که چارلز متوسل به سرباز شد. سرانجام چارلز و پارلمان باهم به توافق رسیدند.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
چارلز یکم پادشاه انگلستان

1343 - تبعید آیت ‏اللَّه "سید مصطفی خمینی" به ترکیه توسط رژیم پهلوی

پس از تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سیزدهم آبان 1343 ش به ترکیه، رژیم پهلوی در عصر همان روز، فرزند ارشد ایشان، حاج سید مصطفی را نیز دستگیر و روانه زندان قزل قلعه در تهران نمود. انعکاس این دو خبر، شهرهای قم، مشهد و تهران را به حالت تعطیل درآورد و در بسیاری از شهرها تظاهرات به راه افتاد. در نهایت فشار افکار عمومی و بحران سیاسی و طوفان نشأت گرفته از تبعید امام، چنان رژیم را درمانده کرد که سعی نمود به طوری، آن را آرام سازد. از این رو حاج سید مصطفی خمینی را پس از 57 روز حبس، در هشتم دی ماه 1343 از حبس، آزاد کردند و از او خواستند که بدون سروصدا به قم برگردد. اما ورود ایشان به قم، مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفته و ملت انقلابی، ایشان را تا خانه همراهی کردند. ولی چون رژیم از این عمل سودی به دست نیاورد، پس از پنج روز به گونه‏ای وحشیانه سیدمصطفی را از خانه مسکونی دستگیر و در 14 دی ماه به ترکیه تبعید کرد.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1292 - ورود اولین هواپیما به ایران

در پی اجرای یک برنامه پرواز نمایشی در آسمان تهران توسط خلبانی لهستانی با یک هواپیمای دوباله سبک در زمان احمدشاه قاجار، اولین هواپیما به ایران وارد شد. در ازای این برنامه، دست‏اندرکاران این هواپیما با فروش مبلغ گزاف بلیط، نمایش مختصری داده بودند. تا سال‏ها بعد، پروازها غالباً نمایشی بود و هواپیماها برای این منظور به ایران می‏آمدند. همچنین تا نیمه سال 1301ش در تهران زمین مشخصی برای فرود و برخاستن هواپیما وجود نداشت تا آن که در پی درخواست دولت انگلستان برای فرود هواپیما، دولت ایران زمینی در جنوب تهران برای این کار اختصاص داد. پس از مدتی خطوط هوایی ایجاد شد و پس از انجام مذاکراتی با شرکت‏های اروپایی، اولین سرویس هوایی در آذرماه 1303 ش دایر گردید.

1357 - فرار "ازهاری" و "اویسی" از مزدوران رژیم طاغوت به خارج از کشور

غلامرضا ازهاری و غلامعلی اویسی دو تن از ارتشبدهای عالی رتبه ارتش رژیم پهلوی بودند که در روزهای پایانی عمر رژیم ستم‏شاهی احساس کردند که این رژیم نابودشدنی است و حضور آنان در ایران ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود. از این رو پس از انتقال اموال بی‏شمارِ خود به خارج از کشور، به اروپا گریختند. ازهاری تا پیش از آن، نخست وزیرِ دولت نظامی بود که در اواخر کار به علت عدم توانایی در کنترل اوضاع کشور، از این سمت استعفا داده بود. اویسی نیز به عنوان فرماندار نظامی تهران، در هفدهم شهریور 1357، دستور قتل عام وسیع مردم را صادر کرده و پس از روی کار آمدن ازهاری، سرپرست وزارت کار گردید که آن هم دوام نیاورد.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اویسی (راست) و ازهاری (چپ)

1945 - ناوآمریکایی «امانی بی» از نوع هواپیمابر بر اثر حمله انتحاری (کامیکازی) یک خلبان ژاپنی غرق شد.

2010 - برج خلیفه بلندترین ساختمان دنیا رسما افتتاح شد.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها:

1643 - اسحاق نیوتن.

مرگ ها:

1941 - درگذشت "هانری بِرِگْسون" فیلسوف شهیر فرانسوی
1965 - مرگ "توماس اِلْیوت" شاعر بزرگ انگلیسی - امریکایی

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلبر کامو

1960 - آلبر کامو، نویسنده مشهور فرانسوی‌تبار و برنده جایزه نوبل ادبیات.
1961 - اروین شرودینگر، فیزیکدان مشهور اتریشی و برنده جایزه نوبل فیزیک سال 1933.

14 دی - 4 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اروین شرودینگر

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک

شهر نیویورک در دهه 70 میلادی وضعیتی به مراتب متفاوت از کلان شهر مدرن امروزی داشته است. شهری که همه جور خلافی در آن به چشم می خورد.
مجله مهر: شهر نیویورک در دهه 70 میلادی وضعیتی به مراتب متفاوت از کلان شهر مدرن امروزی داشته است. شهری که همه جور خلافی در آن به چشم می خورد.

منطقه باوری (Bowery) که امروز مملو از آپارتمان‌های لوکس است، در در طول سالیان گذشته میزبان بسیاری از فعالیت‌های قاچاق و غیرمجاز بوده است؛ بطوریکه فروشندگان مواد مخدر و روسپی‌ها، آشکارا در محدوده پارک اسلوپ تا میدان تایمز مشغول فعالیت بوده‌اند. در آن دوران، رکود صنعتی و اقتصادی و رواج اعتیاد، منجر شده بود که پایین شهر نیویورک به این وضع اسفناک درآید.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک

نمایی از مترو نیویورک در دهه 70 میلادی

در سال 1976، 2383 نفر در سطح شهر به جرم روسپی‌گری دستگیر شدند. از میان این افراد، 1165 نفر بین سنین 15 تا 20 سال بوده‌اند. تصویر زیر، دستگیری یک روسپیِ عضو گروه فساد سازمان‌یافته در میدان تایمز نیویورک را در آن دوران نشان می‌دهد.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


در دهه 70، حدود 40 هزار زن بدکاره در نیویورک فعالیت داشته‌ و بسیاری از آن‌ها داستان زندگی و سرانجام غم‌انگیزی داشته‌اند. تا جایی که تجاوز یکی از جرم های عادی این شهر شد.

تصویر زیر هتلی را نشان می‌دهد که در سال 1975 شاهد مرگ یکی از این روسپی‌ها با تنها 15 سال سن بوده است.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


مسئولان کمترین کمک را به حل وضع موجود می‌کردند. سیدنی بیدل بَرُوز پس از اقرار صریح به ترویج فحشا، تنها 5000 دلار جریمه شده و مجازات زندان برایش تعیین نمی‌شود. او در تصویر زیر در حال جشن گرفتن پس از شنیدن این حکم است!

در میانه دهه 70 به طور تخمینی 200 هزار نفر در نیویورک استعمال افراطی هروئین انجام می داده‌اند. تصویر زیر، سه ویال کوچک خالص هروئین در سال 1971 را نشان می‌دهد. تا دهه 80 پارک برایانت به دلیل آنکه روی زمین‌اش پر از سرنگ معتادان بود، به "پارک سوزن" شهرت داشت. استعمال هروئین تا دهه 90 میلادی به همان صورت ادامه یافت و کاهشی نشان نداد.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


اختلال در عملکرد پلیس نیویورک موجب تشدید مشکلات مربوط به مواد مخدر در این شهر شد. تصویر زیر مربوط به سال 1971 است و کارآگاهی به نام فرانک سرپیکو (مرد دارای ریش) را نشان می‌دهد که در حال شهادت دادن در مورد فساد گسترده، خرید مواد، رشوه‌گیری و پرداخت مبالغی به روسپی ها توسط افسران پلیس است.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


مشکلات مالی منجر شد پلیس نیویورک در سال 1975، 50 هزار کارمند را اخراج کند. در 5 سال بعد از آن، با ادامه یافتن اخراج‌ها، نیروهای پلیس 34 درصد کاهش یافتند در حالی که جرایم با رشد 40 درصدی مواجه شدند.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


بحران مالی که در سال 1977 رخ داد، باعث خاموشی گسترده و در پی آن ایجاد غارت و بیش از 1000 مورد آتش‌سوزی در شهر شد.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


1600 مغازه در شهر غارت شد که 300 میلیون دلار به شهر خسارت زد.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


در کمتر از 24 ساعت پلیس 3700 تن را بازداشت کرد.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک


دیوید برکوویتس، قاتل زنجیره‌ای و معروف به "پسر سام"، در سال خاموشی به ایجاد رعب و وحشت در شهر پرداخت. او 6 نفر را کشت و 7 نفر را در 13 ماه منتهی به سال 1977 مجروح کرد.

از تجاوز تا دزدی؛ خلاف رایج نیویورک

میانگین سن شروع روابط جنسی در ایران

 
 
 
براساس یافته‌های پژوهش گسترده سازمان بهزیستی درباره کودکان کار و خیابان، کودکان 10ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند. میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران 5 /12سال و در پسران 7/ 13سال است و 4 /5درصد این کودکان آزار جنسی را گزارش کرده‌اند.
 
 
 
روزنامه شرق: براساس یافته‌های پژوهش گسترده سازمان بهزیستی درباره کودکان کار و خیابان، کودکان 10ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند. میانگین درآمد این کودکان 23هزارتومان در روز است.

3 /17درصد کودکان خیابانی حداقل یک‌بار در عمر مصرف الکل داشته‌اند. 23درصد این کودکان حداقل یک‌بار مواد، الکل یا سیگار مصرف کرده‌اند و9 /6درصد این کودکان در شش‌ماه اخیر مصرف داشته‌اند. 21درصد کودکان تجربه رابطه جنسی داشته‌اند. میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران 5 /12سال و در پسران 7/ 13سال است و 4 /5درصد این کودکان آزار جنسی را گزارش کرده‌اند. سازمان بهزیستی در طول سال، پنج‌هزار کودک را جمع‌آوری می‌کند و این پژوهش نتایج طرح سنجش رفتارهای پرخطر در کودکان کار و خیابان است که از سال 91 کلید خورده.

سن ورود کودکان به خیابان چهار تا 18سالگی بوده است. میانگین سن ورود به خیابان سه تا 10سال بوده و کودکان 10ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند.  بیشتر کودکان خیابانی به کارهای متعارف به‌ویژه دستفروشی (2 /73درصد)، باربری و پادویی (6 /8درصد) و نوازندگی (6 /4درصد) یا نیمه‌متعارف زباله‌گردی و جمع‌آوری ضایعات نان (6 /9درصد) و تکدی‌گری (7 /5درصد) مشغولند و تعداد بسیار اندکی از کودکان (دودرصد) تنها به مشاغل غیرمتعارف شامل تن‌فروشی، خریدوفروش مواد و جیب‌بری می‌پردازند.

 مشاغل نیمه‌متعارف (زباله‌گردی و تکدی‌گری) در پسران و کودکان افغان به شکل معناداری بالاتر از کودکان ایرانی است (8/8درصد در مقابل 8/ 3درصد). در کودکان ایرانی کولی نیز تکدی‌گری به شکل معنا‌داری بیش از سایر کودکان ایرانی است (4/ 11درصد) در مقابل (6/ 1درصد). تعداد اندکی از کودکان (9درصد) در کنار کار خیابانی کارهای غیرمتعارف شامل تن‌فروشی و خریدوفروش مواد نیز انجام می‌دهند.  بیشترین فراوانی محل کار و کودکان خیابانی در تهران مناطق 2 (5/ 24درصد)، 12 (18درصد) و یک (1/ 11درصد) است.

بالاترین سهم متعلق به کودکانی است که بین ساعات 13 تا 14 در خیابان هستند (3/ 16درصد)، اما 1 /13درصد کودکان خیابانی کل روز (از 8 صبح تا 23) را در خیابانند.

میانگین درآمد این کودکان از مشاغل ذکر شده به‌عنوان کار اول 23هزارو488تومان در روز است که از حداقل روزانه دوهزارتومان تا حداکثر 50هزارتومان نیز تغییر می‌کند. بیشتر کودکان تمام یا بخشی از درآمد خود را به خانواده می‌دهند (79درصد). آنها علت کارکردن خود را تامین معاش خانواده می‌دانند به‌خصوص در میان کودکان افغان این دلیل به شکل معناداری بیشتر از سایر کودکان است. همچنین در میان ایرانیان کولی کارکردن و کسب درآمد عمدتا وظیفه کودکان خانواده است.

 کودکان خیابانی به شکل روزمره، مجموعه‌ای از آسیب‌های روانی و اجتماعی را در خیابان تجربه می‌کنند. مطالعه کمی نشان می‌دهد که 2/ 40درصد کودکان تحمل سرما و گرما، 9/34درصد توقیف اجناس، 2 /33درصد تصادف با ماشین و 7 /26درصد مریض‌شدن را ذکر کرده‌اند. در میان انواع تجارب کودکان، خشونت از سوی مردم، همسالان و ماموران یک تجربه رایج در زندگی کودکان خیابانی است. یافته‌های کمی مطالعه نشان می‌دهد که 4/ 27درصد کودکان اهانت و کتک‌خوردن از ماموران، 6/ 26درصد کتک‌خوردن از همسالان، 2/ 16درصد اهانت و کتک‌خوردن از مردم، 5/8درصد خفت‌شدن و 4/5درصد آزار جنسی را گزارش کرده‌اند.

دخترها بیشتر از پسرها در خیابان مریض شده‌اند (4/ 32درصد در مقابل 5/ 21درصد) و تصادف کرده‌اند. (3 /49 درصد در مقابل 2 /29درصد) و سابقه آزاردیدگی جنسی (7/ 12درصد در مقابل 75 /2درصد) و کتک‌خوردن و اهانت از طرف مردم (8/ 26 درصد در مقابل 8 /11درصد) را گزارش کرده‌اند. اما توقیف اجناس پسران بیشتر از دختران (6/65درصد در مقابل 9 /47درصد) است.

در شش ماه قبل از مطالعه، 4/ 48درصد کودکان اظهار کرده‌اند که توسط شهرداری و 8/12درصد توسط نیروهای انتظامی در خیابان دستگیر شده‌اند. کودکان ایرانی بیش از کودکان غیرایرانی و بزرگ‌ترها (15 تا 18 سال) بیش از کوچکترها (10 تا 14سال) دستگیر شده‌اند.

یافته‌های مصرف مواد

کودکان خیابانی در مقایسه با جمعیت عمومی، مصرف الکل بالاتری دارند و مصرف مواد آنها نیز بالا و احتمالا بالاتر از جمعیت عمومی زیر 18 سال است. براساس یافته‌های کمی این مطالعه، 3 /17درصد کودکان خیابانی حداقل یک‌بار در عمر مصرف الکل داشته‌اند. مصرف شش‌ماه اخیر الکل در کودکان خیابانی 07/ 11درصد است و در حدود هفت‌درصد کودکان خیابانی هر روز الکل مصرف می‌کنند.

نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد 9/ 6درصد کودکان خیابانی یک‌بار مصرف یکی از مواد مخدر را (با یا بدون الکل) داشته‌اند. مصرف حداقل یک‌بار مواد، الکل و سیگار در جمعیت کودکان خیابانی 23درصد و مصرف شش ماه اخیر مواد در کودکان خیابانی 9/ 6درصد است.  دخترها از حیث مصرف الکل و سیگار تفاوت معناداری با پسران ندارند. اما پسران به‌طور معناداری بیش از دختران در خطر مصرف مواد هستند.

مصرف سیگار و الکل در کودکان ایرانی به‌طور معناداری بیش از کودکان افغان است. اما از حیث مصرف مواد تفاوت معناداری میان دو گروه نیست.

سن شروع مصرف مواد در کودکان خیابانی پایین است به‌طوری‌که در حدود 56درصد کودکان مصرف مواد را قبل از 14سالگی شروع کرده‌اند. در عین حال مصرف سیگار، الکل و مواد در کودکان خیابانی بزرگ‌تر (15 تا 18سال) به شکل معناداری بالاتر از کوچک‌ترهاست.  بسیاری از کودکان مصرف‌کننده در مطالعه حاضر دارای خانواده معتاد (عمدتا پدر معتاد) هستند و 8/ 43درصد کودکان، داشتن پدر معتاد و 9/36درصد، دوستان نزدیک معتاد را گزارش کرده‌اند.

یافته‌های روابط جنسی

کودکان خیابانی به‌دلیل شرایط و روش زندگی خانواده‌ از سنین پایین با روابط جنسی آشنا شده و آن را تجربه می‌کنند. سن شروع رابطه جنسی در کودکان خیابانی پایین است. میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران 5/ 12سال و در پسران 7/ 13سال است.

بیشتر کودکان خیابانی (8/ 76درصد) شب‌ها در خانه خود یا بستگان می‌خوابند و از حمایت خانوادگی نسبی برخوردارند. اما 21درصد کودکان که محل خواب آنها خانه مشترک با دوستان است یا به‌تنهایی در خیابان، مراکز حمایتی یا در محل کار می‌خوابند، فاقد مراقبت خانوادگی هستند.

در حدود یک‌سوم کودکان خیابانی تهران (31درصد) سابقه‌ ترک خانه را گزارش کرده‌اند که تاییدکننده وجود مشکلات در خانواده است. میان دختران و پسران و گروه‌های سنی مختلف تفاوتی از حیث ترک خانه دیده نشده اما ترک خانه توسط کودکان ایرانی (9 /36درصد) به شکل معناداری بالاتر از کودکان افغان (4 /21درصد) است. 9 /23درصد کودکان سابقه آزار جسمی در خانواده را گزارش کرده‌اند. خانواده‌های کودکان خیابانی وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند.

 بیکاری و مشاغل کم‌درآمد پدران، مشارکت ضعیف مادران در درآمد خانواده و جمعیت زیاد خانواده، مهم‌ترین علل وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده‌های کودکان خیابانی است. شرایط نامطلوب اقتصادی، فرهنگی و حقوقی افغان‌ها در ایران نیز سبب کار کودکان افغان در خیابان می‌شود. نداشتن کارت اقامت در مورد بسیاری از افغان‌ها، عدم امکان کار رسمی و کسب درآمد کافی، دسترسی سخت کودکان به آموزش رسمی و نیاز خانواده به درآمد کودکان، برخی عواملی هستند که به کار کودکان افغان در ایران منجر می‌شوند.