سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داریوش آریا

تا حالا که دوست داشتم هر مطلبی مینویسم از خودم باشه چون انشایم خوبه ولی وقت ندارم و سرم هم شلوغه برا همین مطالب خودم زیاد خوب نیست چون مطلبی که می نویسی باید فوق العاده باشه تا دیگران رغبت کنن اونو بخونن .

حضرت محمد (ص) پیامبر مهربانی ها

بسم الله الرحمن الرحیم

یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ «الصف/8» آنان می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می کند هر چند کافران خوش نداشته باشند!

دست پلید دشمنان اسلام بار دیگر با اهانت های مکرر به پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم کینه عمیق خود را آشکار ساخته  و با اقدامی جنون آمیز و نفرت انگیز خشم مجموعه های خبیث صهیونیستی را از تلالو روز افزون اسلام و قرآن در جهان کنونی نشان داد است.


10 اسفند - 1 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

 
 
 
امروز 10 اسفند برابر با 1 مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
رویداد ها:

173 پیش از میلاد - برقرارشدن دمکراسی در ایران

به نوشته مورخان رومی ـ یونانی و ارمنی و تطبیق تقویمها، مِهرداد یکم [معروف به مهرداد بزرگ] ششمین شاه ایران از دودمان اشکانیان [پارت ها = خراسانیان] یکم مارس سال 173 پیش از میلاد دراجتماع بزرگان ایران اعلام کرد که تصمیم گرفته است کشور دارای ضوابط لاتغییر (اصول اساسی) شود تا حقوق و تکالیف همه [دولت و ملت] در آن روشن باشد. این تصمیم مِهرداد مورد تایید حاضران در نشست قرارگرفت و ایران دارای قانون اساسی و دو مجلس شد که مجموعه این دو مجلس را «مِهِستان» می گفتند (مِه به کسر «میم» به معنای بزرگ). انتخاب ولیعهد از میان شاهزادگان، اعلان جنگ و پیشنهاد صلح، بسیج نیرو، عزل شاه درصورت دیوانه شدن، بیماری ممتد، ارتکاب اشتباه (حتی بدون داشتن سوء نیّت) و ... و نیز تغییر اشل مالیاتها و صدور دستور ضرب سکه با تصویر تازه، تعیین شاهان ارمنستان، تایید تشریفاتی (ضمنی) شاهان پارسی تبار سرزمین پنتوس (منطقه ساحلی جنوب و جنوب شرقی دریای سیاه در آناتولی به پایتختی شهر سینوپ) و همچنین انتصاب فرمانده کل ارتش برای یک دوره معیّن و یا مدیریت جنگ از جمله اختیارات مهستان بود. در موارد متعدد، مِهِستان که بنیادی مشابه سنای روم بود شخص شاه را به عنوان فرمانده ارتش، فرمانده جبهه و مسئول لشکرکشی تعیین کرده بود. مهستان از سال 135 پیش از میلاد (2148 سال پیش) و پس از تکمیل شهرسازی تیسفون (واقع در 36 کیلومتری جنوب بغداد امروز) و انتقال پایتخت ایران به این شهر، جلسات خودرا در اینجا برگزار می کرد. شهر تیسفون در ساحل دجله از سال 135 پیش از میلاد تا سال 637 میلادی به مدت 772 سال پایتخت ایران بود که در این سال و پس از نبرد قادسیه به دست عرب افتاد و رو به ویرانی گذارد ولی ویرانه کاخ خسروانوشیروان (طاق کسری) همچنان پابرجا مانده است که تاریخ نگاران آن را «کاخ عدل» لقب داده اند زیراکه انوشیروان در آنجا [مستقیما و بدون واسطه] با مردم معمولی دیدارمی کرد و به درد دل آنان گوش فرا می داد. همچنین، وی یک زنجیر متصل به زنگ، در اطاق مجاور دفتر کار خود تعبیه کرده بود که یک سر زنجیر از تیری چوبی در میدان بیرونی کاخ آویزان بود و هرکس که شکایت و یا پیشنهاد داشت، به میدان می رفت و زنجیر را می کشید و زنگ به صدا درمی آمد و خسرو انوشیروان به بالکن کاخ می رفت و حرفهای آن فرد را می شنید و اگر لازم می آمد وی را به حضور در دفتر کار خود دعوت می کرد.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصویر مهرداد یکم بر سکه اش
    
به نوشته مولفان تاریخ دمکراسی، دردوران اشکانیان که علاقه مند و معتقد به اندیشه های فلاسفه یونان باستان بودند، ایران از نوعی دمکراسی برخوردار بود. به علاوه، در این دوره ایالات دوردست؛ ارمنستان و ... خودمختار بودند و لذا ایجاب می کرد که پارلمان وجود داشته باشد تا نظر همگان شنیده شود.
   
مورّخان رومی ایجاد مِهستان را یک اقتباس ایرانیان از رومیان نوشته اند که باور کردن این ادعا دشوار است زیرا که هنگام اعلام دمکراسی در ایران (173 سال پیش از میلاد ـ دو هزار و 186 سال پیش) هنوز دولت روم با ایران همسایه نشده بود و برخورد نداشت، هنوز بازماندگان اسکندریان برمناطق یونانی نشین و مصر حکومت می راندند، به علاوه اندیشه دمکراسی و واژه آن از فلاسفه یونان باستان است که این اندیشه به جنوب یونانی نشین ایتالیا (سیراکوز = سیراکیوز) انتقال یافته بود و ....

590 - کشته شدن خسروپرویز پادشاه ساسانی

خسرو پرویز از سلاطین ساسانی است که در مدائن می‏زیست و از سال 590 میلادی - بیست سالگی حضرت محمد(ص) - به مدت 38 سال بر ایران حکومت کرد. وی در عصر پیامبر اسلام(ص) می‏زیسته و حضرت طی نامه‏ای، او را به اسلام دعوت نمود. این پادشاه مغرور نامه‏ی پیامبر اکرم(ص) را پاره کرد و به نماینده‏ی خود در یمن، دستور دستگیری پیامبر را داد. هنگامی که فیروز، نماینده خسرو پرویز به حضور پیامبر رسید گفت: خداوندگارم، خسرو، مرا فرموده که تو را به نزد او ببرم. حضرت فرمود: خدای من، مرا خبر داد که دیشب خدای تو به قتل رسیده است. پس از چندی خبر قتل خسرو پرویز و جانشینی پسرش، شیرویه، به مدینه رسید و فیروز و همه‏ی همراهانش به اسلام گرویدند.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
خسرو پرویز
1562 - وقوع فاجعه واسی و آغاز جنگ‏های مذهبی اروپا

شکل‏گیری مذهب پروتستان در قرن شانزدهم میلادی و ایجاد انشعاب در مسیحیت زمینه‏ ساز منازعاتی شد که در تاریخ اروپا به جنگ‏های مذهبی موسوم می‏باشد. در 17 ژانویه 1562م به موجب فرمان صلح نایب‏السلطنه شارل نهم، پروتستان‏ها، نوعی آزادی در اعمال مذهبی پیدا کردند. این وضعیت می‏توانست به حل منازعات بین این گروه بیانجامد. اما در اول مارس همین سال در جریان عبور رهبر کاتولیک‏ها از منطقه واسی در فرانسه، بین طرفداران دو مذهب درگیری رخ داد که سبب کشته شدن 23 نفر از پروتستان‏ها گردید و جنگ‏های مذهبی به انتقام از آنها آغاز شد. این جنگ‏ها در هشت مرحله حد فاصل سال‏های 1562 تا 1598م جریان داشت. جنگ‏های نخستین به نفع پروتستان‏ها به پایان رسید تا اینکه این جنگ‏ها پس از 36 سال، در سال 1598م با فرمان هانری چهارم معروف به فرمان نانْتْ، خاتمه یافت. بر اساس این فرمان یک سری آزادی‏هایی برای پروتستان‏ها در نظر گرفته شد. از جمله آزادی عقیده، آزادی عبادت خصوصی و دسته جمعی، بهره‏مندی از حقوق مدنی، بقای تشکیلات کلیسای پروتستان و... . هفتاد سال بعد از آن، در زمان لویی چهاردهم فرمان نانت ملغی گردید.

1868 - نشریه انقلابی زنان آمریکا

«سوزان انتونی» بانوی آمریکایی که از اول ژانویه 1868 (145 سال پیش) نشریه «انقلاب» را منتشر کرده بود پس از دو ماه، از اول مارس این سال با دعوت از نویسندگان مبارزی چون «الیزابت ستانتون» نشریه خودرا که در نیویورک انتشار می یافت به «منادی حق» تغییر نام داد. این نشریه که کاررا با دفاع از «خواست حق رای در انتخابات برای زنان» آغاز کرده بود سپس به سایر حقوق درخواستی بانوان گسترش داد.
    
این نشریه که در 16 صفحه و با هزینه ای برابر 600 دلار برای هر شماره انتشار می یافت سپس خواستار دستمزد برابر برای کار برابر (صرف نظر از مرد و یا زن بودن) و دادن اهمیت به اتحادیه های کارگری و صنفی به عنوان مدافعان حقوق اعضای خود شد. آنگاه خواستار قانونی شدن طلاق شد که در مذهب کاتولیک ممنوع است.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سوزان انتونی
   
 این نشریه در جریان مبارزات خود تا به آنجا پیش رفت که خواستار انتصاب زنان به کشیشی در کلیساهای کاتولیک شد. هنگامی که نشریه دچار مسائل پولی شد و سوزان جریان را نوشت؛ برخلاف تصور، مردی به نام «جورج ترین» پرداخت همه هزینه نشریه را بر عهده گرفت.

1871 - پایان حکومت سلطنتی در فرانسه با خلع ناپلئون سوم از سلطنت

لویى ناپلئون، برادرزاده ناپلئون بُناپارت، در سال 1848م به ریاست جمهوری فرانسه رسید و از این زمان جمهوری دوم فرانسه آغاز شد. وی پس از چندی خود را امپراتور فرانسه خواند و 18 سال در این مقام ماند. عاقبت پس از شکست سنگین فرانسه از آلمان، مجلس ملی فرانسه، ناپلئون سوم، پادشاه این کشور را از سلطنت خلع و نظام سلطنتی را لغو کرد. با انقراض سلطنت در فرانسه در اول مارس سال 1871، جمهوری سوم در این کشور آغاز شد.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناپلئون سوم


 714 - تصرف اندلس توسط اعراب

یکم مارس در سال 714 میلادی اعراب مسلمان کار تصرف اسپانیای جنوبی (اندلس Andalusia) را تکمیل کردند. سپاهیان عرب به فرماندهی طارق بن زیاد در جولای سال 711 از تنگه هرکول که از آن پس به نام وی «جبل طارق» خوانده می شود گذشته، قدم به اسپانیا گذارده بودند و واحدهای ارتش «رودریک» پادشاه ویزوگت (ژرمن تبار) اسپانیا را شکست داده بودند. نزدیک به سه سال طول کشید تا اسپانیای جنوبی به تصرف عرب درآمد که آن را «اندلس» نامیدند.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
   
 اعراب مسلمان سالها بعد، از اسپانیا وارد فرانسه شدند و تا «پواتیه» در مرکز فرانسه پیش رفتند و در آنجا از «شارل مارتل» سردار فرانک ها شکست خوردند و به اسپانیا بازگشتند.

1811 - محمدعلی پاشا خدیو مقدونیایی مصر با هدف خلاص کردن خود از اشراف مصری بازمانده از دوران «مملوک» ها سران آنان را به کاخ خود برای شرکت در ضیافت پسرش دعوت کرد و به نظامیانش دستور داد که همه آنان را که نزدیک به پانصد تن بودند بکشند. وی سپس به تخریب دژها و تصاحب اموال اشراف دوران حکومت «مملوک» دست زد و به کار آنان پایان داد.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمدعلی پاشا خدیو

1872 - پارک ملی یلوستون، اولین پارک ملی در جهان، تاسیس شد.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
پارک ملی یلوستون

1947 - صندوق جهانی پول سازمان ملل متحد فعالیت مالی خود را آغاز کرد.

1317 - محمدرضا پهلوی برای ازدواج با فوزیه به مصر سفر کرد.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
 
1318 - برای انجام سرشماری در شهر تهران، مردم شهر از خروج از خانه‌ها منع شدند. جمعیت تهران بر طبق این سرشماری 540 هزار نفر اعلام شد.

1316 - افتتاح شرکت سامسونگ در کره.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اولین لوگوی سامسونگ

1299 - سید ضیاء وزیران خود را به این شرح به احمدشاه معرفی کرد

سید ضیاء الدین رئیس الوزراء و وزیر داخله، ماژور مسعود خان وزیر جنگ، رضاقلی خان نیرالملک وزیر معارف، میرزا محمودخان مدیرالملک وزیر خارجه، میرزا عیسی خان وزیر مالیه، دکتر مؤدب الدوله وزیر صحیه و خیرات عمومی، مشیر معظم وزیر پست و تلگراف، میرزا محمودخان موقرالدوله، وزیر فوائد عامه و تجارت. عدل الملک کفیل وزارت داخله، منصورالسلطنه کفیل وزارت عدلیه. در کابینه سید ضیاء الدین طباطبائی جز رضاقلی خان نیرالملک هیچکدام از وزیران سابقه وزارت نداشتند. برخی از آنان گمنام و در محافل سیاسی تهران هم شناخته نبودند. سید وزارتخانه جدیدی بنام امور صحیه و خیرات هم تأسیس کرد که چندی بعد منحل شد.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سید ضیاء الدین

1941 - یک فرستنده رادیو FM در آمریکا کار خودرا آغاز کرد که نخستین فرستنده غیر آزمایشی از این دست بود.

1944 - دولت ایران به صورت سمبولیک به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد.

1992 - بوسنی ـ هرزگوینا از اعضای کنفدراسیون یوگوسلاوی اعلام استقلال کرد و زد و خوردهای خونین نژادی در آنجا آغاز شد که مدتها ادامه داشت. تحریک و دست دولتهای عضو «ناتو» در این ماجرا مشهود بود.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    1922 - زادروز اسحاق رابین پنجمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارلوس کی روش

    1953 - زادروز کارلوس کی روش مربی پرتغالی فوتبال و سرمربی کنونی تیم ملی ایران.
    1956 - زادروز دالیا گریبائوسکایته رییس‌جمهور فعلی کشور لیتوانی و کمیسر سابق بودجه و برنامه ریزی مالی اتحادیه اروپا.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
خاویر باردم

    1969 - زادروز خاویر باردم بازیگر اهل لاس پالماس جزایر قناری ، برند? جایزه اسکار.
    1994 - زادروز جاستین بیبر خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، نوازنده، بازیگر و سرگرمی‌ساز کانادایی.

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جاستین بیبر

    1987 - کِشا رُز سبرت خواننده و ترانه سرا آمریکایی
    1370 - پیام صادقیان، بازیکن فوتبال اهل ایران

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کِشا

درگذشت‌ها

    1431 - درگذشت مارتین پنجم دویست وششمین پاپ کلیسای کاتولیک رم
    1792 - درگذشت لئوپولد دوم امپراتور مقدس روم ،پادشاه اتریش و فرمانروای مجارستان

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارتین پنجم

    1911 - درگذشت یاکوبوس هنریکوس وانت‌هوف فیزیکدان و شیمیدان آلی هلندی
    1938 - درگذشت گابریله دانونزیو شاعر و نویسنده? ایتالیائی

10 اسفند - 29 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گابریله دانونزیو