سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داریوش آریا

تا حالا که دوست داشتم هر مطلبی مینویسم از خودم باشه چون انشایم خوبه ولی وقت ندارم و سرم هم شلوغه برا همین مطالب خودم زیاد خوب نیست چون مطلبی که می نویسی باید فوق العاده باشه تا دیگران رغبت کنن اونو بخونن .

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز در تاریخ

امروز 25 بهمن برابر با 14 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

102 - لشکرکشی چین به فرارود و شکست از لشکریان ایران

فوریه سال 102 میلادی (و طبق محاسبات کرونیکل نگاران؛ چهاردهم فوریه و امسال، مصادف با 25 بهمن ماه)، «وادی» امپراتور وقت چین با استفاده از فرصت درگیری ایران با رومیان در غرب، یک سپاه چهل هزار نفری از نیروهای خود را روانه منطقه فرارود کرد. این حمله در ناحیه فرغانه و در نیمه راه خجند به سمرقند، بدون نیاز به اعزام افراد پادگانهای تپورستان (مازندران)، آثرپاتیگان* (آذربایجان)، توسط نیروهای محلی پارت (خراسان)، آریانا (هرات و غرب افغانستان امروز) و کُهِستان در هم شکسته شد و بسیاری از چینیان به اسارت درآمدند. اسیران چینی هدف حمله نظامی را به دست آوردن اسپان دره فرغانه که بزرگتر از اسپان چین، نیرومند و پُرطاقت اند بیان کرده بودند. [چون حرف «پ» در الفبای عربی وجود ندارد به تدریج اسپ «اسب» نوشته شده است.].

قضیه به مِهستان (سنای ایران) در تیسفون گزارش شد و قرار شد که اگر رئیس کشور چین پوزش بخواهد، اسیران چینی آزاد و سه هزار اسپ و عمدتا مادیان (اسپ ماده) نیز به خاقان فروخته شود که خاقان پذیرفت و به جای پول نقد، بابت بهای اسبان به ایران ابریشم تحویل داد.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

در آن زمان منطقه کاشغر و مناطقی که امروزه مسکن اویغورها است تاجیک نشین و پارسی زبان بودند. میان چین و قلمرو ایران، چند ایل نشین دارای استقلال وجود داشت. این مناطق و نیز تبت، طبق یک سازش قدرت های استعمارگر اروپایی، در سال 1907 به چین داده شدند و ترکستان شرقی نام گرفتند. هدف انگلیسی ها از این عمل این بود که روسیه نتواند از طریق منطقه هیمالیا به هندوستان دست یابد. در آن زمان هر قطعه از چین زیر نفوذ یک قدرت وقت بود. انگلیسی ها مناطق خاوری ایران را هم از این کشور جدا ساختند و افغانستان نام نهادند تا روسیه نتواند از این طریق، هندوستان را از چنگ آنان خارج سازد.

1876 - «الکساندر گراهام بِل» اختراع خود ـ تلفن را به ثبت داد تا به نام او باقی بماند.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1979 - آغاز اعدام مقامات نظام شاهنشاهی

نیمه شب 25 بهمن 1357 (14 فوریه 1979)، سه روز پس از پیروزی انقلاب و یک روز بعد از تشکیل کابینه دولت موقت (کابینه مهدی بازرگان)، نخستین دسته افسران و مقامهای نظام سلطنتی تیرباران شدند. ارتشبد نعمت الله نصیری رئیس پیشین ساواک، سپهبد مهدی رحیمی رئیس شهربانی کل و فرماندار نظامی سابق پایتخت، سرلشکر رضا ناجی فرماندار نظامی سابق اصفهان و سرلشکر منوچهر خسروداد فرمانده سابق هوانیروز نخستین دسته اعدامی ها بودند که محاکمه آنان همان روز در محل دبیرستان شماره 2 علوی در دادگاه انقلاب انجام و مفسد فی الارض شناخته شده و نیمه شب در پشت بام همان مدرسه تیرباران شده بودند و این، در حالی بود که محاکمه 22 تن دیگر در همان محل ادامه داشت. شیخ صادق خلخالی قاضی دادگاه انقلاب بود و احکام اعدام پس از تایید امام خمینی (ره) به اجرا درآمد.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
شیخ صادق خلخالی

1945 - 135 هزار کشته و مجروح در بمباران «درسدن» آلمان

شهر «درسدن» آلمان 13 فوریه سال 1945 مورد حمله 772 بمب افکن انگلیسی و امریکایی قرار گرفت و 14 فوریه (روزبعد) دوباره 311 بمب افکن آن را بمباران کردند که شدیدا آسیب دید و از نفوس آن جمعا 45 هزار تن کشته و 90 هزار نفر دیگر مجروح شدند. به نوشته مورخان، این بمباران لازم نبود زیراکه که شکست آلمان قطعی و نیروهایش درحال عقب نشینی بودند. بمباران درسدن 56 روز قبل از خودکشی هیتلر صورت گرفته بود!. درسدن در ژانویه 1944 نیز شدیدا بمباران شده بود.

در بمباران درسدن از بمب های آتشزا استفاده شده بود که گرمایی معادل ششصد درجه ایجاد و تیرهای آهن ساختمانها را ذوب کرده بودند.

در این زمینه کتابهای متعدد از جمله کتاب «آتش» تالیف فردریک مورخ آلمانی و کتاب «کشتارگاه شماره پنج» تالیف نویسنده آمریکایی کورت ودنه گات انتشار یافته است. مورخان، بمباران درسدن را به آن صورت و در آن زمان یک انتقامگیری از ملت آلمان بشمارآورده اند.

13و 14 فوریه 2003 و همچنین فوریه 2010 به این مناسبت راهپیمایی های گسترده ای بر ضد بمباران «درسدن» برگزار شده بود و بازماندگان این بمباران با تلویزیونها مصاحبه کردند. بمباران مراکز غیر نظامی آلمان در سال های 1944 و 1945 عمدتا با هدف تضعیف روحیه آلمانی ها که برخی از آنان قبلا خودرا «سوپرمَن»می دانستند صورت می گرفت ولی کمتر از دو ماه مانده به پایان جنگ، چرا؟. نیروی هوایی آلمان در ماههای آخر جنگ به سبب نداشتن سوخت، قادر به دفاع از آسمان این کشور نبود.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
«درسدن» پس از بمباران فوریه 1945

1963 - موفقیت اولین پیوند کلیه انسان در انگلیس

در 14فوریه 1963 م پروفسور مارتین اسکات، جراح انگلیسی، در بیمارستان شهر لیدز انگلستان کلیه فردی را که تازه فوت کرده بود، برداشت و طی یک عمل جراحی به یکی از بیماران خود پیوند زد. این پیوند با موفقیت روبرو شد.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارتین اسکات

1303 ش - عزل احمد شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و واگذاری آن به "رضاخان" با تصمیم مجلس

رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر کشور، تنها از یک چیز بیم داشت و آن برکناری وی از سوی احمدشاه بود، همان طور که پیشتر در حادثه جمهوری چنین شد. به همین علت کوشید تا فرماندهی کل قوا را که به موجب قانون اساسی در اختیار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقلیت هوادار او، مانعی جدّی در نیل به این هدف بود. از این رو سردار سپه به مدرس چنین وانمود کرد که تسلیم او شده و از این پس هرچه مدرس بگوید پذیرفته می‏شود. در اواسط بهمن ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در این ملاقات و ملاقات‏های بعدی، از توطئه‏های دربار بر ضد خود گله کرد و خواستار اعطای فرماندهی کلّ قوا گردید. مدرس نیز که قصد داشت با حمایت از رضاخان، مانع از انجام کارهای غیرقانونی وی شود، همکاری با او را پذیرفت. به همین علت فراکسیون‏های مختلف مجلس با مشورت یکدیگر، طرحی برای این منظور تهیه کردند که در 25 بهمن 1303 به تصویب نمایندگان رسید. بدین ترتیب، رضاخان به فرماندهی کلّ قوای ایران دست یافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‏ترین اهرم قدرت سلطنت خویش، قدرت خود را از کف داد و زمینه برای برانداختن قاجار، بیش از پیش فراهم شد. در حقیقت باید از این تاریخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ایران دانست و رضاخان پهلوی را پادشاه جدید ایران خواند.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد شاه

1367 - صدور حکم تاریخی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی

سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی الاصلِ انگلیسی در رمان خود با نام آیات شیطانی، به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرده است. تألیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده که با نظر مثبت و مساعد دولت‏های غربی انجام شد، حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان، تحت پوشش آزادی بود. اما فتوای صریح امام خمینی علیه نویسنده این کتاب، باعث بیداری مردم جهان به ویژه مسلمانان شد و در واقع از تکرار چنین اهانت‏هایی به اسلام جلوگیری کرد. پس از صدور این فتوا، اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاداندیشان از آن حمایت کردند. این در حالی بود که دولت‏های غربی به بهانه دفاع از آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند. حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، نیروی عظیم نیروهای مسلمان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده‏های میلیاردی مسلمانان در مصاف با کفر پدید آورد. رشدی مرتد نیز از لحظه صدور حکم، مخفی شد و پلیس اسکاتلند یارد، حفاظت از وی را با صرف هزینه‏های کلان بر عهده گرفت. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ‏اللَّه العظمی خامنه‏ ای در این باره فرمود: حکمی را که امام امت بیان فرموده‏اند، حکمی است که هر یک از فقهای اسلامی اگر بخواهند بر طبق حکم اسلامی عمل کنند، همین حکم را باید بدهند و این فتوا قطعی است. هزینه حفاظت از سلمان رشدی برای دولت انگلستان در حدود یک میلیون پوند در سال است.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلمان رشدی

2005 - «رفیق حریری» میلیاردر لبنانی و قبلا پنج بار (متناوبا از سال 1992 تا سال 2004) نخست وزیر این کشور بر اثر انفجار کشته شد.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

2006 - اظهارات تاریخی صدام در دادگاه

بامداد دوشنبه (14 فوریه 2006) مشاوران قضایی، صدام حسین و شرکاء اتهام وارده به او در کشتار 140 شیعه در سال 1982 (21سال پیش از اشغال نظامی عراق)در دجیل، از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کرده بودند و خلیل الدولیمی صدر مشاوران قضایی او گفته بود که تا رئوف عبدالرحمن رئیس دادگاه باشد در جلسه حاضر نخواهند شد زیرا که عبدالرحمن در زمان اقتدار صدام غیابا به حبس ابد محکوم شده و به دلیل کینه شخصی نمی تواند منصفانه قضاوت کند. به علاوه، ازآنجاکه این محاکمه مورد توجه جهانیان است و غیر علنی هم اعلام نشده است؛ چون همه نمی توانند تماشاگر مستقیم آن باشند لذا ضرورت دارد که پخش مستقیم تلویزیونی شود تا عراقی ها و جهانیان در جریان آن قرار داشته باشند. این جلسه پس از یک وقفه چندین روزه تشکیل شده بود زیرا که در آخرین جلسه هم وکیلان صدام و خود او به حالت اعتراض، از جلسه خارج شده بودند.

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

ساعتی پس از اعلام اظهارات خلیل الدولیمی، ماموران مربوط صدام حسین و برادرش «برزان ابراهیم التکریتی» را با زور به دادگاه برده بودند.
  
25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟ 
برزان برادر صدام با زیر پیراهنی در دادگاه

مامور گارد برزان را که زیر پیراهن برتن داشت و نشان می داد که با جبر و زور به دادگاه منتقل شده بود، حتی با زور دست وارد جایگاه متهمان ساخت و خواست او را بر صندلی بنشاند که برزان بر زمین نشست و پشت خود را به رئیس دادگاه کرد. وی بعدا بپاخاست و دست به اعتراض زد و گفت که او را شکنجه کرده بودند. رسانه های برخی از کشورها نوشته بودند: از آنجا که عراق تحت اشغال نظامی آمریکاست و قدرت اول در عراق، دست کم باید در این یک مورد، تشریفات محاکمات آمریکا رعایت می شد و متهم را با زور و چنین وضعیتی به جلسه محاکمه منتقل نمی کردند - کاری که در اوراق تاریخ خواهد ماند و ....
   
در این میان صدام که پیراهن عربی آبی رنگ بلندی بر تن و دمپایی برپا داشت (لباس اطاق) و کت پالتو مانندی را بر روی این پیراهنش پوشانده بودند، در حالی که مانند جلسات قبل یک جلد قرآن به دست داشت، بدون نشستن بر صندلی، خطاب به رئیس دادگاه شعار مرگ بر جورج دبلیو بوش را سر داد. وی سپس به رئیس دادگاه گفت: شرم بر تو، رئوف!. با این رفتار می خواهی حقارت خود را جبران کنی؟!.
   
خلیل الدولیمی وکیل ارشد صدام پس از اطلاع از قضیه (انتقال صدّام به جلسه محاکمه با زور) گفت که ما به تحریم دادگاه تا تعویض رئیس آن ادامه می دهیم زیرا که طبق اصول بین المللی امر قضاوت، قاضی دادگاه نباید خصومت شخصی با متهم و یا متهمان داشته باشد. طبق استاندارد بین المللی که به صورت میثاق جهانی درآمده است نمی توان با زور یک متهم را به جلسه دادگاه برد. به علاوه، در تعریف بین المللی، دادگاه مرکب است از قاضی (بیطرف)، دادیار (نماینده دادستان) از یکطرف و از سوی دیگر متهم و وکیل یا وکیلانش. شهود جایگاه دیگری دارند. چون ما وکیلان صدام، به دلیل عدم صلاحیت رئیس تازه دادگاه، جلسات آن را تحریم کرده ایم، محاکمه نمی تواند بدون رسیدگی قبلی به صلاحیت این رئیس ادامه یابد. محاکمه غیابی در صورتی است که متهم در دسترس نباشد و ناپیدا باشد. در تعیین وکیل تسخیری نیز موافقت متهم؛ شرط است. بنابراین، از نظر او (الدولیمی) ادامه این محاکمه، قانونی و مطابق استاندارد بین المللی نمی تواند باشد.
رمسی کلارک

«رمسی کلارک» دادستان اسبق آمریکا هم قبلا گفته بود که جورج دبلیو بوش می خواهد که صدام اعدام شود زیرا که گفته شده است صدام برای قتل پدر او در جریان سفرش به کویت در اوایل دهه 1990 توطئه کرده بود. بنابراین، هرچه را که او می بیند پیرامون کینه شخصی دور می زند!.
   
صدام و برادرش بعدا اعدام شدند.

ماسبت ها:

روز جهانی عشاق (ولنتاین)

14 فوریه روز ولنتاین قدیس، روز ولنتاین، یا جشن ولنتاین در بسیاری از کشورهای جهان گرامی داشته می شود در حالی که در اکثر این کشورها، روز ولنتاین تعطیل نیست.

روز ولنتاین به عنوان گرامی داشتِ مذهبی یکی از قدیسان صدر مسیحیت به نام والنتینوس آغاز شد. داستان های شهادت متفاوتی درباره ولنتاین های متفاوت در طول تاریخ روایت شده است. داستان مشهور ولنتاین قدیس چنین است که این کشیش مسیحی در رم باستان برای سربازان مراسم ازدواج برگزار میکرد.




طبق دستور امپراطور کلادیوس دوم ازدواج برای سربازان در امپراتوری روم ممنوع شده بود. زیرا امپراتور معتقد بود مردان مجرد، جنگجویان بهتری هستند. از دیگر اتهامات والنتینوس تلاش برای آزادی زندانیان مسیحی از زندان بود. تا اینکه به علت این فعالیت ها به زندان افتاد. براساس این افسانه، ولنتاین قدیس دختر کور زندانبانش را شفا داده است.و در روز اعدامش در وداع نامه ای که برای این دختر نوشته بود «ولنتاین تو» امضاء کرده بود.

اولین بار در قرون وسطی پیوستگیِ روز ولنتاین و عشق جسمانی در آثار جفری چاسر شاعر انگلیسی قرن چهاردهم مطرح شده است. در این مناسب عشاق با اهدای گل، شیرینی و ارسال کارت تبریک ابراز عشق می کرده اند. از قرن نوزدهم کارت های گرامی داشت ولنتاین به صورت انبوه تولید می شود.با شیوع اینترنت در سالهای اخیر ارسال کارت های ولنتاین الکترونیکی رواج پیدا کرده است به طوری که در سال 2010 بیش از 15 میلیون کارت ولنتاین الکترونیک ارسال شده است. در قرن بیستم کادوهای ولنتاین از گل و شکلات فراتر رفت و جواهراتی مخصوص اهدا در این روز طراحی شد.




در بین سنت هایی که از طریق فرهنگ آمریکایی در دنیا رواج یافته هیچ کدام به اندازه ولنتاین موفق نبوده است. چنانکه طبق آمار در کشورهای آسیای شرقی، عشاق گرانبهاترین کادوهایشان را به مناسبت این روز تهیه می کنند. این روز که در قرون وسطی در اروپا گرامی داشته میشد امروز در کشورهای غیر مسیحی این جشن محبوبیت بیشتری یافته است هرچند که فرهنگ های باستانی به مخالفت با آن برخاسته اند چنانکه در هند آن را یک سنت امپریالیستی نامید اند و در کشورهای اسلامی گرامی داشت این روز تقبیح شده است.

این روز در چین چندان جدی گرفته نمی شود چون مصادف با جشن¬های سال نوی چینی است. در دهه شصت میلادی روز ولنتاین در ژاپن محبوب شد. در سنت ژاپنی به خاطر ترجمه اشتباه این خانم ها هستند که به آقایان شکلات هدیه می دهند.بر خلاف سنت غربی که این  مراسم شامل اهدای گل، کارت تبریک و دعوت به شام می شود این سنت در ژاپن تنها به اهدا شکلات خلاصه می شود. نیمی از فروش سالانه شکلات در ژاپن به مناسبت روز ولنتاین است.

در دهه هشتاد میلادی اتحادیه ملی صنعت قنادی در ژاپن روز 14 مارس به عنوان «روز پاسخ» نام¬گذاری  کرد.در این روز آقایان به خانم ها (که از آنها در روز ولنتاین شکلات کادو گرفته اند) شکلات هدیه می کنند. آنها این روز «روز سفید» نامیدند. به خاطر اینکه شکلات شیری به خانم ها اهداء می کنند.

در برخی از کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک و کلمبیا ولنتاین روز «دوستی و عشق» نامیده شده است و در این روز مردم علاوه بر محبوب شان از دوستان شان نیز قدردانی می کنند. در کره جنوبی ولنتاین همچون ژاپن برگذار می شود با این تفاوت که مردان و زنانی که در14 فوریه و 14 مارس شکلات هدیه نگرفته اند به رستوران می روند و نودل سیاه می خورند وبر زندگی مجردی خود ناله می کنند.

زادروزها

    1483 - بابر بنیادگذار و امپراتور گورکانی هند.
    1838 - مارگارت نایت، مخترع آمریکایی، معروف به توماس ادیسون مونث، (م. 1914).

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
بابر

    1895 - مکس هورکهایمر، فیلسوف آلمانی عضو مکتب فرانکفورت، (دیالکتیک روشنگری)، (م. 1973).
    1904 - هرتا کوزینن، کمونیست فنلاندی، (م. 1974).

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارگارت نایت

    1904 - چارلز آوتلی، پروفسور در مهندسی الکترونیک، (میکروسکوپ الکترونیک اسکن کننده)، (م. 1996).
    1916 - مازاکی کوبایاشی، فیلمساز ژاپنی، (کوایدان)، (م. 1996).

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مکس هورکهایمر

مرگ‌ها

    1779 - جیمز کوک، کاشف اسکاتلندی، کشته شد، (ت. 1728).
    1831 - وینسنتو گوئررو، قهرمان انقلابی مکزیک، (ت. 1782).

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز کوک

    1943 - داوید هیلبرت، ریاضیدان آلمانی.
    1949 - یوسف سلمان یوسف، دبیرکل حزب کمونیست عراق از 1941 تا زمان اعدامش در 1949، از اولین کمونیست‌های عراق، (ت. 1901).

25 بهمن - 14 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
داوید هیلبرت

صحبتهای خاصترین مسافرکش خط تهران-قم

 
 
 
دختر خانم دانشجویی مدتی مسافر من بود و هرازگاهی او را به تهران می‌آوردم و می‌بردم، یک بار من را در حرم حضرت معصومه(س) اتفاقی دید، کلی جا خورد که مگر شما روحانی هستید؟ من فقط می‌خندیدم.

ضمیمه چمدان روزنامه جام جم نوشت: یک بار مسافری را از قم به همدان می‌بردم، کل راه ناراحت و غمگین بود، وقتی که داشت پیاده می‌شد، نتوانستم تحمل کنم و پرسیدم علت چیست؟ گفت که قرار بوده آقایی را برای منبر مجلس ختم‌شان دعوت کند که ظاهرا هماهنگ نشده، به او گفتم نگران نباش، شما برو دو دقیقه دیگر من می‌آیم و...

خلیل نادری هستم. سال 1355 در بیشه سرای ساری متولد شدم. من فرزند سوم خانواده روستایی هستم که پدرش مردی زحمت کش بود و هنوز هم هست. کودکی و نوجوانی ام در همان روستای خودمان سپری شد. سال های ابتدایی انقلاب بود و شرایط برای درس و تحصیل دانش آموزان سخت. مدرسه ما در روستای همجوارمان بود و مجبور بودیم با سرویسمان که یک پیکان قراضه بود خودمان را به درس و کلاس برسانیم. یادم می آید که ده دانش آموز بودیم که باید فشرده و روی پای هم می نشستیم تا به مدرسه برسیم.

از کلاس پنجم ابتدایی علاقه مند به دروس حوزوی شدم، اما پدرم اجازه نداد، می گفت خلیل شما باید حداقل سیکلت را بگیری بعد بروی حوزه. نه این که مخالف باشد نه! می گفت باید سواد عمومی ات بالاتر برود بعد بروی طلبه حوزه شوی. من هم وقتی سیکلم را گرفتم، همزمان حوزه و دبیرستان می رفتم.

پدرم در همان روستایمان راننده نیسان بود و از همین طریق نان سفره زن و بچه اش را تامین می کرد. ما هم گهگاهی به او کمک می کردیم و بار مردم را این طرف آن طرف و می بردیم. برادرهایم هم بعدها یک جورهایی شغل پدر را پیشه کردند و هر کدام به شکلی وارد حمل و نقل شدند. من هم طلبه حوزه ساری بودم و در کنار پدر گاهی کشاورزی و رانندگی می کردم، نزدیک 20 سال است که در کنار درس و حوزه، با ماشین هم کار می کنم تا این که برای ادامه تحصیل به قم آمدم. زندگی طلبگی در شهر غریب و اندک مواجبی که از حوزه می گرفتیم کفاف خرج و مخارج زندگی و اجاره خانه را نمی داد. گفتم چه بکنم و چه نکنم؟ در ذهنم جرقه خورد که کار حمل و نقل و مسافربری را در کنار درس انجام دهم، رفتم یک تاکسی خریدم و کنار درس و حوزه از این خیابان به آن خیابان مسافر هم می بردم. بعدها تصمیم گرفتم که گاهی مسافر بیرون شهری هم داشته باشم که خب الان هشت سال است که در خط تهران ـ قم زیر نظر یک شرکت حمل و نقل مسافرکشی می کنم.

برای من کار کردن عار نیست، به نظرم این که انسان در تامین معاش خود دنبال یک راه طیب و طاهر باشد مهم است، حالا می خواهد هر کاری که باشد. مگر پیامبر چوپانی نمی کرد یا حضرت امیر چاه حفر نمی کردند، اگر الگوی ما ائمه باشند من چرا باید ناراحت باشم که مسافرکشی می کنم؟ مگر غیر از این است که می خواهم روزی پاک برای زن و فرزند خود تهیه کنم، من خیلی ها را می شناسم که حین انجام وظیفه با تاکسی کار می کند، چه ایرادی دارد. برای امرار معاش پاک و حلال در هر لباسی باید کار کرد و عرق جبین ریخت.

هستند کسانی که می پرسند چطور هم درس می خوانی هم در خط تهران ـ قم مسافرکشی می کنی. خب واقعیت این است که الان من کارشناسی ارشد حوزه دارم و درسم را هم ادامه دادم. همیشه مراقب بودم که در این دو تداخلی ایجاد نشود، مثلا من نماز صبحم را که می خوانم استارت ماشین را می زنم و می روم سر خط مسافر می زنم برای تهران، از آن طرف هم دم در ترمینال جنوب طوری مسافر سوار می کنم که هشت و نیم قم باشم و بعد هم بروم سر کلاس و درس و مباحثه.

یک بار برای همدان مسافر زدم، طرف خیلی غمگین بود. به مقصد که رسیدیم گفتم جناب شما حالت خوب نیست، چیزی شده؟ گفت که مجلس ختمی داریم و قرار بوده من سخنران مجلس را دعوت کنم، اما نشده، گفتم هیچ نگران نباش، شما برو من دو دقیقه دیگر می آیم. رفتم عبا و عمامه ام را که همیشه مرتب و تمیز در سبدی در صندوق عقب تاکسی ام گذاشته ام را پوشیدم و به مجلس ختم رفتم و سخنرانی کردم. مسافرم از تعجب دهانش باز مانده بود و حسابی خوشحال شد. بالاخره یک موقع هایی تلاش می کنم اگر کاری از دستم بر می آید برای مسافرم انجام دهم، راه دوری نمی رود یک وقتی هم من دست نیازم سمت کسی بلند می شود.

من هم مثل هزاران راننده دیگر جریمه شده و می شوم ولی خوب بعضی از پلیس ها بعد از دیدن کارت گواهینامه یک مقداری تعجب هم می کنند. شهریور امسال دوستم تعدادی مسافر عرب داشت که می خواست با خودروی ون آنها به شمال ببرد، مشکلی پیش آمده بود که نتوانست برود، از من درخواست کرد که آنها را ببرم که پذیرفتم و راهی شدیم. پلیس در جاده من را نگه داشت و گفت گواهینامه، آن روز معمم نبودم، یعنی در کل وقتی پشت فرمان می نشینم لباس روحانیت نمی پوشم. او تا گواهینامه من را دید تعجب کرد و گفت شما چرا حاج آقا؟ گفتم یعنی چه؟ چرا مسافرکشی نکنم؟ مگر چه اشکالی دارد؟

مسافرهای ثابت زیاد دارم که خیلی هایشان نمی دانند من روحانی هستم و وقتی می فهمند تا مدتی متعجب می مانند. این اظهار تعجب ها برای من تکراری شده و سعی می کنم عادی جلوه کنم. مثلا دختر خانم دانشجویی مدتی مسافر من بود و هرازگاهی او را به تهران می آوردم و می بردم، یک بار من را در حرم حضرت معصومه اتفاقی دید، کلی جا خورد که مگر شما روحانی هستید؟ من فقط می خندیدم.

سال 1380 ازدواج کردم و دو فرزند دارم. از اول زندگی شرایطم را برای او توضیح داده و گفته بودم که زندگی با یک طلبه آن هم به این شکل راحت نیست، همسرم هم پذیرفت. خدا را شکر او هم اکنون همراه و همدلم هست و با درس و کار من موافق است، ولی خب یک نکته را هم بگویم بد نیست، برخی از مردم در سال های اخیر علیه روحانیت حرف هایی می زنند که دردآور است، من منکر این نیستم که عده ای در این لباس به خطا رفته اند و کارهایی کرده اند که نباید می کردند، اما نباید آن خطا را به اسم اسلام گذاشت و اصل آن را زیر سوال برد بلکه آن را باید به اسم من نوعی نوشت.

بدترین اتفاق زندگی ام وقتی بود که با زن و بچه در اتوبان تصادف کردم، شب خیلی بدی بود، من مسیر همیشگی را با سرعت متوسطی می رفتم که به مانعی برخورد کردم، ماشین چند بار دور خودش چرخید و منحرف شد. اصلا برای آن مانع علائم هشداردهنده نگذاشته بودند. خدا می داند که چقدر ترسیدیم، خودم آسیبی ندیدم، همسرم هم آسیب جزیی دید، اما فرزند کوچکم که صندلی عقب نشسته بود کمی دچار جراحت شد که به هر حال

همه چیز به خیر گذشت، اما خب شب بدی بود. هنوز هم که فکر می کنم اذیت می شوم.

روزگار عجیبی شده، کسی به فکر کسی نیست. مثلا همین کارخانه های خودروسازی اصلا به فکر راننده و مسافر نیستند، بی کیفیت ترین ماشین ها را در اختیار راننده می گذارند که هر لحظه جان او و همراهانش در خطر است. من فکر می کنم باید این مشکل یک جایی حل بشود وگرنه معلوم نیست این ره که همه ما می رویم به کدام ناکجاآبادی ختم شود.

عملیات مشترک موساد و سیا بودگزارش واشنگتنپست درباره ترور عماد مغ

عملیات مشترک موساد و سیا بود
گزارش واشنگتن‌پست درباره ترور عماد مغنیه
 روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی تفصیلی و با اتکا به تاییدیه پنج مامور اطلاعاتی سابق در آمریکا می‌گوید که ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله لبنان، عملیات مشترک سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل بوده است.
 
 
گزارش واشنگتن‌پست درباره ترور عماد مغنیه
عماد مغنیه در سال 2008 در دمشق، پایتخت سوریه، در یک انفجار به شهادت رسید. واشنگتن‌پست از قول یک مقام اطلاعاتی سابق می‌نویسد که عماد مغنیه با انفجار بمبی که در لاستیک زاپاس یک ماشین جاسازی شده و از تل‌آویو کنترل می‌شد، کشته شد. به گفته این مقام اطلاعاتی تیمی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، عماد مغنیه را در دمشق از نزدیک زیر نظر داشتند، اما این ماموران اسرائیلی بودند که در تماس با آمریکایی‌ها بمب را فعال کردند.

بنا بر این گزارش طراحی عملیات به شکلی بوده که آمریکایی‌ها می‌توانستند آن را لغو کنند اما خود در مقام اجرای نهایی آن نبوده‌اند. بلافاصله پس از کشته شدن عماد مغنیه اتهام‌ سوءقصد به او متوجه اسرائیل شد اما این اتهام‌ از سوی نخست‌وزیر اسرائیل رد شد. هرچند هم اسرائیل و هم آمریکا از کشته شدن عماد مغنیه ابراز خوشحالی کرده بودند. واشنگتن‌پست از قول منابع اطلاعاتی خود نوشته است که بمب استفاده‌شده برای سوءقصد به عماد مغنیه توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکایی ساخته و حدود 25 بار در یکی از پایگاه‌های سیا در ایالت کارولینای شمالی آزمایش شده بود. تصور می‌شد عماد مغنیه یکی از کلیدی‌ترین چهره‎های حزب‌الله، حتی فرد شماره دو آن بوده است.

او همچنین از فرماندهان اصلی امنیتی و نظامی حزب‌الله بود و گفته می‌شد که از عوامل اصلی برخی حملات عمده، از جمله حمله به پایگاه‌های آمریکا و فرانسه در بیروت و سفارت آمریکا در بیروت در سال 1983 بوده است. حزب‌الله لبنان و حکومت ایران به طور وسیعی در تبلیغات خود به ستایش از عماد مغنیه می‌پردازند. آنها گاه برای نام بردن از عماد مغنیه از اسم مستعار عملیاتی او، یعنی حاج رضوان استفاده می‌کنند. برخی او را رابط اصلی حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی می‌دانستند.

به گزارش بی بی سی، نقش داشتن در هواپیماربایی، ربودن و شکنجه یک مامور ارشد سیا در لبنان، دست داشتن در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و همچنین مرکز یهودیان در این شهر از اتهامات دیگری است که علیه عماد مغنیه مطرح بود. واشنگتن‌پست می‌نویسد همکاری ماموران آمریکایی در عملیات ترور عماد مغنیه ابهام‌های حقوقی پیش می‌آورد. چرا که آمریکا در کشتن او در کشوری نقش داشته که در آن زمان با آمریکا در حال جنگ نبوده است.

همچنین استفاده از ماشین بمب‌گذاری‌شده روشی است که از نظر برخی حقوقدانان خلاف قوانین بین‌المللی است، چرا که نمی‌توان از تجهیزات مدنی و به ظاهر بی‌خطر برای ضربه زدن به اهداف نظامی استفاده کرد. یک مقام اطلاعاتی سابق به واشنگتن‌پست گفته است که جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت به همراه چهار مقام ارشد دیگر آمریکایی دستور انجام ترور عماد مغنیه را تایید کردند.

خاک نوشته؛ واکنش شهروندان اهوازی

خاک نوشته؛ واکنش شهروندان اهوازی
هجوم شدید ریزگردها و گرد و غبار در هفته جاری واکنش متفاوتی را توسط شهروندان اهوازی عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام در پی داشته است. کاربران با نوشتن کلمات و جملاتی بر سطوح مختلفی که گرد و خاک آنها را پوشیده است، شدت این پدیده را در اهواز یادآور شده همچنین پیام هایی را به برخی مسئولین مبنی بر پیگیری برای حل این معضل آزار دهنده ارسال کردند.
 
0

داغ کنید

امروز در تاریخ4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز در تاریخ
 
 
 
امروز 4 بهمن برابر با 24 ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
 
 
 
 رویداد ها:

41 - کالیگولا، امپراتور روم که به خودکامگی و خونریزی مشهور است، توسط محافظان ناراضی خود کشته می‌شود. نگهبانان سپس عموی کالیگولا، کلودیوس را امپراتور می‌کنند.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کالیگولا

1704 - پیمان شاه سلطان حسین صفوی با لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه

در تاریخ ایران، بی عرضگی شاه سلطان حسین صفوی ضرب المثل است، ولی همین بی عرضه در زمان سلطنت خود پیمانی را با لوئی چهاردهم مقتدرترین پادشاه وقت اروپا امضاء کرد که از لحاظ رعایت منافع ایران و ایرانی کمتر نظیر داشته است.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلطان حسین صفوی - لوئی چهاردهم

24 ژانویه سال 1704 میلادی لویی 14 پادشاه وقت فرانسه تصمیم خودرا دایر بر انعقاد یک پیمان دوجانبه با ایران اعلام داشت. تمایل لویی 14 در همین سال توسط فرستاده او به ایران، در اصفهان به اطلاع شاه سلطان حسین صفوی رسید. این پیمان تنطیم و بعدا به امضای دو پادشاه رسید که سند جالبی است. به موجب این پیمان، دولت فرانسه قبول کرده است که از اتباع ایران و منافع این دولت در کشورهای دیگر حمایت کند و کشتی های فرانسوی هنگام حمل بار، برای بارگیری مال التجاره ایرانیان اولویت قائل شوند و ....

1966 - سران حزب توده غیابا محکوم به اعدام شدند

یک محکمه نظامی تهران سران حزب کمونیست توده را سالها پس از فرار از زندان قصر غیابا محاکمه و 13 تن از آنان را به اعدام محکوم کرد. این حکم که چهارم بهمن1344 (24 ژانویه 1966) انتشار یافت غیر قطعی و تجدید نظر پذیر اعلام شده بود. اسامی محکومان به اعدام طبق اعلامیه دستگاه قضایی ارتش از این قرار بود:

دکتر رضا رادمنش، ایرج اسکندری، دکتر فریدون کشاورز، احسان طبری، رضا روستا، عبدالصمد کامبخش قزوینی، آرداشس آوانسیان، علی امیرخیزی، پتروس شمعونی، غلامحسین فروتن، یوسف جمارانی، محمود بقراطی و غلام بابازاده.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر رضا رادمنش

این عده پس از فرار اززندان قصر با کمک افسران زندان، به خارج از کشور رفته بودند و عمدتا در آلمان شرقی بسر می بردند.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تنی چند از محکوم شدگان به اعدام

1863 - ابتکار «متیو بریدی» پدر فتوژورنالیسم

«متیو بریدی» بنیادگذار حرفه عکس خبری (فتوژورنالیسم) 24 ژانویه 1863 تصمیم گرفت که تصاویر صحنه های جنگ داخلی آمریکا و عکس اجساد کشته شدگان این جنگ را در ویترین هایی در چهارراهها و میدانهای شهرهای بزرگ این کشور قراردهد تا مردم فاجعه برادرکُشی را به چشم ببینند و مصرّانه پایان یافتن آن را خواستار شوند. وی با همین هدف، در اکتبر 1862 نمایشگاهی از این عکس ها در شهر نیویورک دایرکرده بود ولی آن را برای اصلاح نظر آمریکاییان نسبت به جنگ داخلی و بیزاری از آن کافی ندانسته بود. «بریدی» که در 15 ژانویه 1896 در 72 سالگی درگذشت با ابتکار فتوژورنالیسم، دریچه بزرگی را در حرفه روزنامه نگاری بازکرد. مشاهده صحنه های دلخراش جنگ کریمه در سال 1855 «متیو» را به فکر ابداع «حرفه عکس خبری» انداخته بود. فن «گرفتن عکس» در سال 1826 در فرانسه بوجود آمد.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
متیو بریدی

 متیو برای پوشش دادن جنگ داخلی آمریکا (1861 ـ 1865) یک گروه عکاس خبری [عکاسی که اصول روزنامه نگاری را بداند و استعداد و اشتیاق این کاررا داشته باشد] مرکب از 23 نفر ایجاد کرد و این گروه ده هزار عکس گرفت ازجمله عکس همه معاریف وقت و بزرگان قبایل سرخپوست را که در کتابهای تاریخ و فیچرنویسی بکار می روند. عکسی را که «بریدی» شخصا از ابراهام لینکلن گرفته بر اسکناسهای 5دلاری چاپ شده است. «بریدی» گفته است که «دوربین نگاری = شرح ماجرا و رویداد با عکس به جای قلم و نوشته» حقیقت محض را ثبت و منعکس می کند و تأثیرگذار است ولی نوشته ی با قلم را می توان تحریف کرد. بنابراین، دوربین واقعیت ها را منعکس می کند؛ زیبا یا زشت. [این بیان متیو، در قرن 21 صداقت پیشین را از دست داده و امروزه با ابزارهای دیجیتال ازجمله فتوشاپ و پینت شاپ می توان تصاویر خبری را هم ادیت و تغییر شکل داد و سانسور کرد].

«متیو» همچنین گفته است: فرق دیگر قلم و دوربین این است که نوشته نیاز به سواد خواندن دارد ولی درک تصویر به سواد و دانستن زبان خاص نیاز ندارد ـ تصویر یک زبان بین المللی برای بازگو کردن حقایق است که هرکس می تواند آن را درک کند و تصویر خوب آن است که بدون زیرنویس هم ماجرا و داستان را بیان دارد. یک تصویر به تنهایی می تواند داستانی را بیان کند که اگر ماجرای مربوط به رشته تحریر در آید یک کتاب خواهد شد. یک «کتاب عکس» را می توان در کمتر از یک ساعت خواند، ولی همین کتاب اگر به صورت «نوشته» باشد دست کم یک هفته وقت می گیرد و مطالب آن هم خیلی زود از ذهن خارج می شود؛ تازه تاثیر عکس را ندارد. به همین دلیل متیو «فتوژورنالیست ها = خبرنگاران عکاس» را از ساختن صحنه برای گرفتن تصویر منع کرده و این عمل را خیانت به حرفه روزنامه نگاری خوانده است که مرتکب، سزاوار اخراج از این حرفه است.

متیو بریدی درجریان جنگ خونین و پرتلفات داخلی آمریکا که نوعی برادرکُشی بود از افراد گروه خود خواسته بود که صرفا سراغ گرفتن عکس از افسران و ژنرالها و رژه سربازان نروند؛ از خرابیها، چاله های انفجار، اجساد رهاشده و زخمی ها عکس بردارند تا هرکس که تصاویر را مشاهده کند از هر جنگی متنفر شود و عمر جنگ پایان یابد. بی طرفانه و منصفانه از هر دو طرف جنگ (دو نیروی متخاصم) عکس بگیرند. تبعیض ناقض اصول ژورنالیسم است. با همین فکر، وی عکسهایش را در سر چهار راهها در ویترین قرار می داد تا تنفر عمومی از جنک برانگیخته شود. عکسهای متیو به صورت کتاب درآمده و در هر موزه یک تالار را به خود اختصاص داده است.

«متیو بریدی» برای راه اندازی فتو ژورنالیسم، به پول آن روز یکصد هزار دلار وام گرفته و هزینه کرده بود ولی کنگره آمریکا برای کمک به او تنها 25 هزار دلار تصویب کرد و متیو دچار ورشکستگی شد و آخر عمر در فقر، بیماری و تنهایی درگذشت. انعکاس این وضعیت غم انگیز او بود که دولتهارا در سراسر جهان وادار به حمایت از هنرمند، نویسنده، مبتکر و مخترع کرد ازجمله گرفتن پرستار و منشی در اواخر عمر برایشان، تامین مسکن، امکانات رفاهی، تالار معاریف، گورستان اختصاصی و .... رسم براین شده است که سران دولتها اعلامیه مرگ این قبیل افرادرا که به میهن خود و بشریت خدمت کرده اند امضاء کنند.

توضیحات و توصیفات «متیو بریدی» بود که بعدا نشریات را پُر از عکس کرد و تیراژها بالارفت، به علاوه، تالیفات تصویری (کتاب های تماما عکس ـ بازتاب یک موضوع صرفا با عکس) وارد بازار کتاب و نشریات شد. در پی پیدایش آنلاین ها از آخرین دهه قرن 20 و کم حوصله شدن مخاطبان، سردبیران روزنامه ها برمیزان چاپ عکس افزوده و صفحات عکس خبری [اخبار از دریچه دوربین، عکسها و خبرها و ...] بوجودآورده اند که صد درصد مخاطب [مخاطب راضی] دارد.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
چند عکس آموزنده که «متیو بریدی» از صحنه های دلخراش جنگ داخلی آمریکا تهیه کرده و سند تاریخ شده اند

1908 - یک کیلومتر پرواز

در ژانویه سال 1908، هانری فارمن فرانسوی با هواپیمایی دست ساز که 150 کیلوگرم وزن و موتوری به قدرت 50 اسب بخار داشت موفق شد در محلی در هشت کیلو متری پاریس در ارتفاع هشت تا ده متری ازسطح زمین، یک مسافت یک کیلومتری را پرواز کند. سرعت پرواز 40 کیلومتر درساعت بود. این نخستین پرواز بشر با هواپیمایی به این سنگینی بود. نخستین پرواز توسط برادران رایت که آمریکایی بودند به عمل آمده بود. عکس، منظره پرواز هانری فارمن را نشان می دهد.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1914 - ورود سپاه روسیه به ایران در جریان جنگ جهانی اول

هنوز مدتی از تاجگذاری احمدشاه قاجار نگذشته بود که جنگ جهانی اول آغاز شد. در این جنگ، دولت‏های روسیه، انگلستان و فرانسه با دولت‏های آلمان، اتریش، مجارستان و ایتالیا به نبرد برخاستند و پس از مدتی حکومت عثمانی نیز اتّحاد خویش را با آلمان اعلام کرد و عملاً وارد جنگ گردید. طرفین جنگ تلاش زیادی به عمل آوردند تا در دولت ایران نفوذ کرده و آن را به نفع خویش وارد کارزار نمایند و از منطقه سوق‏الجیشی ایران، ضربه سهمگینی به دشمن خود وارد کنند. در این زمان، مستوفی‏الممالک، ریاست دولت را در اختیار داشت. وی گرچه بی‏طرفی ایران را در جنگ اعلام نمود، اما هیچ کدام از طرفین جنگ، اعتنایی به این امر نکرده و وارد خاک ایران شدند. انگلستان از جنوب و روسیه از شمال کشور متجاوزانه وارد ایران شدند و منطقه وسیعی را در اشغال خویش قرار دادند. روسیه پس از هجوم به ایران، به جنگ با نیروهای عثمانی که در آذربایجان به خاک ایران تجاوز کرده بودند پرداخت و هر دو اشغالگر به جان هم افتادند تا این‏که نیروهای امپراتوری عثمانی شکست خوردند. حاکمیت ایران در این زمان به ضعیف‏ترین درجه رسید و اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور به شدت پریشان و بحران‏زده بود. اشغال قسمت شمالی ایران از سوی دولت تزار روس به مدت سه سال طول کشید. در نهایت در سال 1296 شمسی (1917 میلادی) انقلاب کمونیستی روسیه به وقوع پیوست و نیروهای روسی به دلیل اوضاع پریشان داخلی روسیه، شمال ایران را تخلیه کردند.

1924 - نقض وصیتنامه لنین 3 روز پس از درگذشت او!

برغم وصیتنامه لنین، سه روز پس از فوت او، 24 ژانویه 1924 شهر سن پترزبورگ را به لنینگراد تغییر نام دادند که پس از فروپاشی شوروی به نام سابق بازگشت داده شده است. به باور بسیاری از مورخان، بی توجهی به وصیتنامه مفصل لنین و عدم رعایت آن از دلایل فروپاشی شوروی بوده است. لنین به نظرات مردم و اصحاب نظر و نامه های آنان توجه خاص داشت برای دریافت و تنظیم این نامه و به اطلاع مقامات مربوط رساندن و دادن پاسخ در مهلت مقرر و انتشار برخی از آنها در روزنامه ها دفتری ویژه با دهها کارمند دایر کرده بود که پس از درگذشتش تعطیل و آه و ناله ها در سینه ها حبس شد و .... لنین 21 ژانویه 1924 در 54 سالگی درگذشت.

1942 - درجریان جنگ جهانی دوم، تایلند [متحد ژاپن] به امریکا و انگلستان اعلان جنگ داد.

1965 - وینستون چرچیل نخست انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم و نیز در زمان ملی شدن نفت ایران که اصرار به برکناری دکتر مصدق داشت درگذشت . وی بیش از 90 سال عمر کرد.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1357 ش - بستن فرودگاه مهرآباد به دستور بختیار برای جلوگیری از ورود امام

وقتی که خبر بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به کشور قوت گرفت، دولت بختیار، برای جلوگیری از ورود امام، به کلیه شرکت‏های هواپیمایی بین المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند. علاوه بر این به دستور بختیار، تعداد زیادی تانک و زره‏ پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شدند تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری نمایند. همچنین کلیه فرودگاه‏های کشور برای سه روز بسته اعلام شد و در نتیجه، نزدیکان امام اعلام کردند، به مناسبت بسته بودن فرودگاه‏ها، سفر امام به تهران، دو روز به تعویق افتاد. عکس‏العمل مردم در برابر این عمل بختیار به حدی شدید بود که دستور بختیار در ظرف چند روز لغو شد.

1984 - اولین مکینتاش بفروش می‌رفت.

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

    76 - پوبلیوس آئلیوس ترایانوس هادریانوس، امپراتور روم (م. 138)
    1679 - کریستیان ولف، فیلسوف آلمانی (م. 1754)
    1705 - فارینلی، خواننده ایتالیایی (م. 1782)
    1732 - پی‌یر بومارشه، نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی (م. 1799)

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کریستیان ولف

    1752 - موتزیو کلمنتی، نقاش، آهنگساز و رهبر ارکستر ایتالیایی (م. 1832)
    1909 - مارتین لینگز، پژوهشگر و نویسنده انگلیسی (م. 2005)
    1915 - رابرت مادرول، نقاش آمریکایی (م. 1991)

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ارنست بورگناین

    1917 - ارنست بورگناین، بازیگر آمریکایی (م. 2012)
    1928 - دزموند موریس، انسان‌شناس انگلیسی
    1930 - محمود فرشچیان، نقاش ایرانی
    1940 - یوآخیم گاوک، سیاستمدار آلمانی، 11مین رئیس‌جمهور آلمان

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمود فرشچیان

    1941 - نیل دایمند، خواننده، شاعر و گیتاریست آمریکایی
    1941 - آرون نویل، خواننده آمریکایی (برادران نویل)
    1943 - شرون تیت، بازیگر آمریکایی (م. 1969)
    1945 - جان گارمندی، سیاستمدار آمریکایی، 46مین فرماندار کالیفرنیا

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
شرون تیت

    1947 - میچیو کاکو، فیزکدان ژاپنی-آمریکایی
    1959 - دیوید میلز، نویسنده آمریکایی
    1967 - جان میانگ، نوازنده بیس آمریکایی (دریم تیتر، پلاتیپوس، د جلی جم، اکسپلوررز کلاب)
    1970 - متیو لیلارد، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوییز آلبرتو سوارز

    1972 - بث هارت، خواننده و شاعر آمریکایی
    1974 - اد هلمس، بازیگر آمریکایی
    1987 - لوییز آلبرتو سوارز، فوتبالیست ارگوئه‌ای
    1348ش - علیرضا عصار، خواننده پاپ ایرانی

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
علیرضا عصار

مرگ‌ها

    41 - کالیگولا، امپراتور روم (ت. 12)
    1125 - داویت چهارم، پادشاه گرجستان (ت. 1073)
    1920 - آمادئو مودیلیانی، نقاش و مجسمه‌ساز ایتالیایی (ت. 1884)

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آمادئو مودیلیانی

    1948 - ماریا مندل، افسر اس‌اس اتریشی (ت. 1912)
    1965 - وینستون چرچیل، افسر ارتش، سیاستمدار انگلیسی، نخست‌وزیر بریتانیا، برنده جایزه نوبل ادبیات (ت. 1874)
    1969 - سعود بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی (ت. 1902)
    1978 - هرتااوبر هاوزر، فیزیک‌دان آلمانی (ت. 1911)

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سعود بن عبدالعزیز

    1982 - آلفردو اواندو کاندیا، ژنرال و سیاستمدار بولیویایی، 56مین رئیس‌جمهور بولیوی (ت. 1918)
    1983 - جرج کیوکر، کارگردان آمریکایی (ت. 1899)
    1989 - تد باندی، قاتل سریالی آمریکایی (ت. 1946)
    1993 - تورگود مارشال، حقوقدان آمریکایی، 32مین وکیل کل ایالات متحده امریکا (ت. 1908)

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تد باندی

    2003 - جیانی آنیلی، تاجر ایتالیایی (ت. 1921)
    2004 - لئونیداس دا سیلوا، فوتبالیست برزیلی (ت. 1913)
    2006 - کریس پن، بازیگر آمریکایی (ت. 1965)
    2012 - تئو آنگلوپولوس، کارگردان و تهیه‌کننده یونانی (ت. 1935)

4 بهمن - 24 ژانویه؛ در تاریخ چه گذشت؟
کریس پن